Modulaire opzet: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met '== Modulaire opzet: waarom en hoe? == Voor Informatica 2.0 kiezen we voor een modulaire opzet van het onderwijs. Dit heeft een aantal belangrijke voordelen: * dit m...') |
|||
(4 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
== Modulaire opzet: waarom en hoe? == | == Modulaire opzet: waarom en hoe? == | ||
Voor Informatica 2.0 kiezen we voor een modulaire opzet van het onderwijs. Dit heeft een aantal belangrijke voordelen: | Voor Informatica 2.0 kiezen we voor een modulaire opzet van het onderwijs. Dit heeft een aantal belangrijke voordelen: | ||
* | * we kunnen het materiaal in stappen te vernieuwen; dit is zowel voor de introductie als voor latere vernieuwing van belang; | ||
* we kunnen de stof eenvoudiger indelen in een verplicht deel en een keuzedeel | * we kunnen de stof eenvoudiger indelen in een verplicht deel en een keuzedeel; | ||
* | * | ||
== Modules en innovatie == | |||
Een modulaire opzet maakt incrementele innovatie mogelijk - maar dat komt niet helemaal vanzelf. In het bijzonder kan een te grote afhankelijkheid tussen modules een dergelijke innovatie in de weg zitten. We kunnen deze afhankelijkheid op een aantal manieren verminderen: | |||
* minder eisen stellen aan de voorkennis; eventueel moeten we onderdelen van de voorkennis beknopt herhalen. | |||
== Modules met vaste duur - en meerdere niveaus == | |||
Om ervoor te zorgen dat de modules passen in het jaarrooster gebruiken we modules met een vaste duur. We volgen hierin de aanpak van NLT, waar een module 40 studielasturen omvat. | |||
* Het VWO-vak Informatica omvat 440 (-480) studielasturen, in een periode van 3 jaar. Dit betekent dat er ongeveer 4 modules per jaar gegeven kunnen worden. (Het laatste onderdeel bestaat meestal uit een project.) | |||
* Het HAVO-vak Informatica omvat XXX studielasturen. | |||
Eén van de belangrijke uitgangspunten is dat we het onderwijs aanpassen aan het niveau en de interesse van de leerling. We gaan er in eerste instantie vanuit dat alle leerlingen even lang over een bepaalde module doen (vaste duur). We kunnen een module aanpassen aan het niveau van de leerling door het mogelijk te maken een module op verschillende niveaus te volgen. | |||
[[/Meerdere niveaus]] | |||
Huidige versie van 15 sep 2012 om 19:08
Modulaire opzet: waarom en hoe?
Voor Informatica 2.0 kiezen we voor een modulaire opzet van het onderwijs. Dit heeft een aantal belangrijke voordelen:
- we kunnen het materiaal in stappen te vernieuwen; dit is zowel voor de introductie als voor latere vernieuwing van belang;
- we kunnen de stof eenvoudiger indelen in een verplicht deel en een keuzedeel;
Modules en innovatie
Een modulaire opzet maakt incrementele innovatie mogelijk - maar dat komt niet helemaal vanzelf. In het bijzonder kan een te grote afhankelijkheid tussen modules een dergelijke innovatie in de weg zitten. We kunnen deze afhankelijkheid op een aantal manieren verminderen:
- minder eisen stellen aan de voorkennis; eventueel moeten we onderdelen van de voorkennis beknopt herhalen.
Modules met vaste duur - en meerdere niveaus
Om ervoor te zorgen dat de modules passen in het jaarrooster gebruiken we modules met een vaste duur. We volgen hierin de aanpak van NLT, waar een module 40 studielasturen omvat.
- Het VWO-vak Informatica omvat 440 (-480) studielasturen, in een periode van 3 jaar. Dit betekent dat er ongeveer 4 modules per jaar gegeven kunnen worden. (Het laatste onderdeel bestaat meestal uit een project.)
- Het HAVO-vak Informatica omvat XXX studielasturen.
Eén van de belangrijke uitgangspunten is dat we het onderwijs aanpassen aan het niveau en de interesse van de leerling. We gaan er in eerste instantie vanuit dat alle leerlingen even lang over een bepaalde module doen (vaste duur). We kunnen een module aanpassen aan het niveau van de leerling door het mogelijk te maken een module op verschillende niveaus te volgen.