Informatica en ICT: verschil tussen versies
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 5: | Regel 5: | ||
Voor leerlingen is ICT een relevant domein: ze gebruiken dit in hun dagelijks leven. Het leren beheersen hiervan, op een manier die verder gaat dan het inuïtieve gebruik, is één van de doelstellingen van het vak Informatica (cq. van een doorlopende leerlijn Informatica). | Voor leerlingen is ICT een relevant domein: ze gebruiken dit in hun dagelijks leven. Het leren beheersen hiervan, op een manier die verder gaat dan het inuïtieve gebruik, is één van de doelstellingen van het vak Informatica (cq. van een doorlopende leerlijn Informatica). | ||
De technologie, de middelen, en de toepassingen vormen een zeer snel veranderend domein. Kennis en vaardigheden die nu relevant zijn, kunnen morgen verouderd zijn. | De technologie, de middelen, en de toepassingen vormen een zeer snel veranderend domein. Kennis en vaardigheden die nu relevant zijn, kunnen morgen verouderd zijn. | ||
Leerlingen moeten leren met deze snelle veranderingen om te gaan. Hiervoor hebben ze kennis en vaardigheden nodig die verder gaan dan de huidige stand van de technologie. | |||
== Informatica: fundamentele concepten == | == Informatica: fundamentele concepten == |
Huidige versie van 10 nov 2014 om 14:26
ICT: technologie en toepassingen
ICT: Informatie- en communicatietechnologie, betreft de technologie, technische middelen (hardware, software), en de toepassingen daarvan.
Voor leerlingen is ICT een relevant domein: ze gebruiken dit in hun dagelijks leven. Het leren beheersen hiervan, op een manier die verder gaat dan het inuïtieve gebruik, is één van de doelstellingen van het vak Informatica (cq. van een doorlopende leerlijn Informatica).
De technologie, de middelen, en de toepassingen vormen een zeer snel veranderend domein. Kennis en vaardigheden die nu relevant zijn, kunnen morgen verouderd zijn.
Leerlingen moeten leren met deze snelle veranderingen om te gaan. Hiervoor hebben ze kennis en vaardigheden nodig die verder gaan dan de huidige stand van de technologie.
Informatica: fundamentele concepten
Informatica is de wetenschap die de basis vormt van de ICT. Het gaat daarbij om concepten en principes die algemeen geldend zijn, en die niet snel veranderen. Deze concepten kunnen helpen om de huidige en de toekomstige ICT beter te begrijpen en beter te beheersen. Veel van deze kennis is ook relevant op langere termijn.
Ook de informatica is een gebied met veel veranderingen: maar dat betekent eerder dat er nieuwe kennis en concepten bijkomen, dan dat bestaande concepten irrelevant worden.
Informatica als "bouw"-wetenschap
Informatica is een ingenieurswetenschap, net als Elektrotechniek of Bouwkunde. Het gaat in de Informatica om zaken die door mensen gemaakt worden, met een bepaald doel. Het "bouwen" van hardware en software speelt een belangrijke rol. Een belangrijk doel van Informatica als ingenieurswetenschap is dat je dit bouwen op een systematische en beheerste manier kunt doen, waardoor je systemen kunt maken van een hoge en voorspelbare kwaliteit.
- Dit is anders dan Natuurkunde: daar gaat het om het begrijpen van de bestaande natuur. Natuurkundigen "graven" hierin naar kennis, tot aan de elementaire deeltjes, en tot aan de oerknal.
Informatica als schoolvak
Informatica als vak in het Voortgezet Onderwijs is bedoeld om leerlingen zowel vertrouwd te maken met de technologie, als met de fundamentele concepten. Naast kennis spelen vaardigheden hierbij een belangrijke rol.