Buitenland: verschil tussen versies
(6 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
== Curricula en ontwikkelingen in het buitenland == | == Curricula en ontwikkelingen in het buitenland == | ||
=== Buitenschoolse initiatieven === | |||
* http://code.org | |||
* http://csedweek.org | |||
* http://coderdojo.com | |||
Websites speciaal gericht op het leren programmeren: | |||
* | |||
== United Kingdom (England) == | == United Kingdom (England) == | ||
Het onderwijs in de UK is georganiseerd per land. In de praktijk volgen Wales en Northern Ireland het curriculum van England. | Het onderwijs in de UK is georganiseerd per land. In de praktijk volgen Wales en Northern Ireland het curriculum van England. | ||
* | * | ||
=== Computers at School === | |||
Een belangrijke beweging in de UK is Computers at School. Dit is een "bottom-up" beweging van Informatica-docenten in het secundair onderwijs, universiteiten, bedrijven, en de organisatie van informatica en ICT-professionals: | |||
== USA == | == USA == | ||
* | === CSTA (Computer Science Teachers Association - ACM) === | ||
=== CS Principles === | |||
Een experimenteel curriculum, gericht op het onderwijzen van de principes: | |||
* http://www.csprinciples.org | |||
* http://www.csprinciples.org/home/about-the-project | |||
* http://apcsprinciples.org | |||
Zie bijvoorbeeld als uitwerking: | |||
* http://cs4edu.cs.purdue.edu/comp_think | |||
=== Computational Thinking === | === Computational Thinking === |
Huidige versie van 18 mei 2015 om 20:04
Curricula en ontwikkelingen in het buitenland
Buitenschoolse initiatieven
Websites speciaal gericht op het leren programmeren:
United Kingdom (England)
Het onderwijs in de UK is georganiseerd per land. In de praktijk volgen Wales en Northern Ireland het curriculum van England.
Computers at School
Een belangrijke beweging in de UK is Computers at School. Dit is een "bottom-up" beweging van Informatica-docenten in het secundair onderwijs, universiteiten, bedrijven, en de organisatie van informatica en ICT-professionals:
USA
CSTA (Computer Science Teachers Association - ACM)
CS Principles
Een experimenteel curriculum, gericht op het onderwijzen van de principes:
- http://www.csprinciples.org
- http://www.csprinciples.org/home/about-the-project
- http://apcsprinciples.org
Zie bijvoorbeeld als uitwerking:
Computational Thinking
De term "computational thinking" als conceptuele basis van algemeen vormend onderwijs in de Informatica is indertijd geopperd door Jeannette M. Wing. Zij heeft een aantal bijdragen geleverd over dit onderwerp. Later zijn er workshops gehouden om deze term verder inhoud te geven. De resultaten van deze workshops laten zien dat het denken hierover zinvol is, maar ook dat dit nog niet convergeert naar een algemene consensus. Dit heeft vanzelfsprekend alles te maken met het feit dat Informatica (Computing Science) nog een jong en sterk ontwikkelend vakgebied is.
- http://en.wikipedia.org/wiki/Computational_thinking
- http://link.cs.cmu.edu/article.php?a=600
- CSTA Computing Thinking Task Force http://csta.acm.org/Curriculum/sub/CompThinking.html
- CACM March 2006, Viewpoint: http://www.cs.cmu.edu/afs/cs/usr/wing/www/publications/Wing06.pdf
- http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2696102/
- Report of a Workshop on the Scope and Nature of Computational Thinking, National Research Council, 2010 (http://www8.nationalacademies.org/cp/projectview.aspx?key=48969)
- Report of a Workshop of Pedagogical Aspects of Computational Thinking (2011) http://www.nap.edu/catalog.php?record_id=13170
- http://www.cs.cmu.edu/~CompThink/
- http://www.google.com/edu/computational-thinking/
- resources (zeer nuttige links!): http://www.google.com/edu/computational-thinking/resources.html
Alternatieven, kritiek
Zie onder anderen:
- Peter Denning, Beyond Computational Thinking
- If we are not careful, our fascination with “computational thinking” may lead us back into the trap we are trying to escape.
- http://denninginstitute.com/pjd/PUBS/CACMcols/cacmJun09.pdf