Buitenland: verschil tussen versies

Uit Inf20
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
 
(7 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
== Curricula en ontwikkelingen in het buitenland ==
== Curricula en ontwikkelingen in het buitenland ==
=== Buitenschoolse initiatieven ===
* http://code.org
* http://csedweek.org
* http://coderdojo.com
Websites speciaal gericht op het leren programmeren:
*


== United Kingdom (England) ==
== United Kingdom (England) ==
Het onderwijs in de UK is georganiseerd per land. In de praktijk volgen Wales en Northern Ireland het curriculum van England.
Het onderwijs in de UK is georganiseerd per land. In de praktijk volgen Wales en Northern Ireland het curriculum van England.


*  
*
 
=== Computers at School ===
Een belangrijke beweging in de UK is Computers at School. Dit is een "bottom-up" beweging van Informatica-docenten in het secundair onderwijs, universiteiten, bedrijven, en de organisatie van informatica en ICT-professionals:


== USA ==
== USA ==


* CS Principes
=== CSTA (Computer Science Teachers Association - ACM) ===
 
=== CS Principles ===
Een experimenteel curriculum, gericht op het onderwijzen van de principes:
* http://www.csprinciples.org
* http://www.csprinciples.org/home/about-the-project
* http://apcsprinciples.org
 
Zie bijvoorbeeld als uitwerking:
* http://cs4edu.cs.purdue.edu/comp_think


=== Computational Thinking ===
=== Computational Thinking ===
Regel 23: Regel 44:
* http://www.google.com/edu/computational-thinking/
* http://www.google.com/edu/computational-thinking/
** resources (zeer nuttige links!): http://www.google.com/edu/computational-thinking/resources.html
** resources (zeer nuttige links!): http://www.google.com/edu/computational-thinking/resources.html
==== Alternatieven, kritiek ====
Zie onder anderen:
* Peter Denning, Beyond Computational Thinking
* Peter Denning, Beyond Computational Thinking
** ''If we are not careful, our fascination with “computational thinking” may lead us back into the trap we are trying to escape.''
** ''If we are not careful, our fascination with “computational thinking” may lead us back into the trap we are trying to escape.''
** http://denninginstitute.com/pjd/PUBS/CACMcols/cacmJun09.pdf
** http://denninginstitute.com/pjd/PUBS/CACMcols/cacmJun09.pdf

Huidige versie van 18 mei 2015 om 20:04

Curricula en ontwikkelingen in het buitenland

Buitenschoolse initiatieven

Websites speciaal gericht op het leren programmeren:

United Kingdom (England)

Het onderwijs in de UK is georganiseerd per land. In de praktijk volgen Wales en Northern Ireland het curriculum van England.

Computers at School

Een belangrijke beweging in de UK is Computers at School. Dit is een "bottom-up" beweging van Informatica-docenten in het secundair onderwijs, universiteiten, bedrijven, en de organisatie van informatica en ICT-professionals:

USA

CSTA (Computer Science Teachers Association - ACM)

CS Principles

Een experimenteel curriculum, gericht op het onderwijzen van de principes:

Zie bijvoorbeeld als uitwerking:

Computational Thinking

De term "computational thinking" als conceptuele basis van algemeen vormend onderwijs in de Informatica is indertijd geopperd door Jeannette M. Wing. Zij heeft een aantal bijdragen geleverd over dit onderwerp. Later zijn er workshops gehouden om deze term verder inhoud te geven. De resultaten van deze workshops laten zien dat het denken hierover zinvol is, maar ook dat dit nog niet convergeert naar een algemene consensus. Dit heeft vanzelfsprekend alles te maken met het feit dat Informatica (Computing Science) nog een jong en sterk ontwikkelend vakgebied is.

Alternatieven, kritiek

Zie onder anderen: