Growth mindset: verschil tussen versies

Uit Inf20
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
 
(11 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:


Mindset: The New Psychology of Success, Carol Dweck
== Growth Mindset: houding ten opzichte van leren ==
* http://www.youtube.com/watch?v=o8JycfeoVzg (Growth mindset vs. fixed mindset)
 
* http://www.youtube.com/watch?v=kXhbtCcmsyQ (Carol Dweck - Teaching a growth mindset)
Carol Dweck heeft veel onderzoek gedaan naar de ''houding'' ten opzichte van leren. Zij maakt onderscheid tussen een fixed mindset en een growth mindset. Een fixed mindset gaat ervan uit dat de mogelijkheden om iets te leren van te voren vastliggen. Je kunt het leren, of je kunt het niet leren. Een growth mindset betekent dat je heel veel kunt leren - als je er maar gericht aan werkt.
 
We weten dat de hersenen heel erg plastisch zijn: je kunt deze veranderen door intensieve training. Dit gaat het beste op een jonge leeftijd, maar dit blijft je leven lang mogelijk.
: Wat verander je dan door training? (i) het vormen van verbindingen; (ii) het optimaliseren van verbindingen; (iii) het vormen van hersencellen.
 
Dit is één van de fysiologische fundamenten onder de observaties dat expertise vooral bereikt wordt door intensief trainen: "deliberate practice": zie [[Expertise and expert performance]]
 
Maar om hiervan gebruik te maken, moet je dit in je houding en gedrag verwerken - "via een growth mindset naar deliberate practice naar expertise".
 
* Mindset: The New Psychology of Success, Carol Dweck
 
=== boek(en) ===
 
* http://www.amazon.com/Mindset-The-New-Psychology-Success/dp/0345472322
* website: http://mindsetonline.com
 
=== video's ===
 
* Carol Dweck 'Teaching a growth mindset' at Young Minds 2013: https://www.youtube.com/watch?v=QmMJXvUmRh0 (23 min)
** Een zeer heldere samenvatting van de principes.
* Talks at Google - Carol Dweck: https://www.youtube.com/watch?v=-71zdXCMU6A (47 min)
** Voor een deel van de presentatie/discussie gaat het over de "growth mindset van organisaties".
 
Ook als docent moet je deze growth mindset uitstralen met je houding en gedrag, bijvoorbeeld in je taalgebruik.
* The power of "yet"/ Carol Dweck: The power of believing that you can improve (TED):  http://www.ted.com/talks/carol_dweck_the_power_of_believing_that_you_can_improve (10 min)
* Gebruik "praise" voor de inspanning (proces): https://www.youtube.com/watch?v=NWv1VdDeoRY (5 min)
 
Simpel/kort uitgelegd:
* http://www.gelukkighbkids.nl/mindset/
* https://www.brainpickings.org/2014/01/29/carol-dweck-mindset/

Huidige versie van 20 okt 2015 om 09:11

Growth Mindset: houding ten opzichte van leren

Carol Dweck heeft veel onderzoek gedaan naar de houding ten opzichte van leren. Zij maakt onderscheid tussen een fixed mindset en een growth mindset. Een fixed mindset gaat ervan uit dat de mogelijkheden om iets te leren van te voren vastliggen. Je kunt het leren, of je kunt het niet leren. Een growth mindset betekent dat je heel veel kunt leren - als je er maar gericht aan werkt.

We weten dat de hersenen heel erg plastisch zijn: je kunt deze veranderen door intensieve training. Dit gaat het beste op een jonge leeftijd, maar dit blijft je leven lang mogelijk.

Wat verander je dan door training? (i) het vormen van verbindingen; (ii) het optimaliseren van verbindingen; (iii) het vormen van hersencellen.

Dit is één van de fysiologische fundamenten onder de observaties dat expertise vooral bereikt wordt door intensief trainen: "deliberate practice": zie Expertise and expert performance

Maar om hiervan gebruik te maken, moet je dit in je houding en gedrag verwerken - "via een growth mindset naar deliberate practice naar expertise".

  • Mindset: The New Psychology of Success, Carol Dweck

boek(en)

video's

Ook als docent moet je deze growth mindset uitstralen met je houding en gedrag, bijvoorbeeld in je taalgebruik.

Simpel/kort uitgelegd: