DOT programmeren/problemen: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Regel 10: | Regel 10: | ||
* als je programmeert maak je fouten: daar moet je mee leren omgaan; | * als je programmeert maak je fouten: daar moet je mee leren omgaan; | ||
== | == Conceptuele problemen == | ||
* sommige concepten zijn lastig te begrijpen; | * sommige concepten zijn lastig te begrijpen; |
Versie van 14 okt 2015 13:26
Problemen bij het leren en onderwijzen van programmeren
In het programmeer-onderwijs moet je rekening houden met de verschillende problemen die leerlingen kunnen hebben. Dit zijn problemen van allerlei soorten:
"Karakter"-problemen
- programmeren vereist doorzettingsvermogen: het lukt niet altijd de eerste keer, sommige concepten en opdrachten zijn gewoon lastig;
- als je programmeert maak je fouten: daar moet je mee leren omgaan;
Conceptuele problemen
- sommige concepten zijn lastig te begrijpen;
- misconcepties: als je een concept verkeerd begrijpt, kan dit de toepassing en de volgende stappen in het leerproces blokkeren;
Andersoortige problemen
Grote verschillen tussen leerlingen
Bij het vak Informatica, en in het bijzonder bij het programmeren, zijn de verschillen tussen de leerlingen erg groot. Sommige leerlingen zijn hiermee bezig vanaf hun 6e of 7e, en besteden een belangrijk deel van hun vrije tijd hieraan. Voor andere leerlingen is het helemaal nieuw. Als docent moet je leren omgaan met deze grote verschillen. En je moet accepteren dat een leerling soms (veel) verder is dan jezelf.
- Net als bij muziek en sport zijn er leerlingen die op de leeftijd van 14 of 15 jaar een volwassen niveau bereikt hebben. Zij zijn voor sommige onderdelen op het niveau van enkele jaren vervolgopleiding, en hierin zijn ze soms beter dan hun docent. Bij muziek en sport is dat een bekend gegeven, en docenten (en leerlingen) kunnen hiermee omgaan.