Informatica en ICT: verschil tussen versies

Uit Inf20
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
 
(6 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
== Informatica en ICT ==
== ICT: technologie en toepassingen ==
 
=== ICT: technologie en toepassingen ===


ICT: Informatie- en communicatietechnologie, betreft de technologie, technische middelen (hardware, software), en de toepassingen daarvan.  
ICT: Informatie- en communicatietechnologie, betreft de technologie, technische middelen (hardware, software), en de toepassingen daarvan.  
Regel 7: Regel 5:
Voor leerlingen is ICT een relevant domein: ze gebruiken dit in hun dagelijks leven. Het leren beheersen hiervan, op een manier die verder gaat dan het inuïtieve gebruik, is één van de doelstellingen van het vak Informatica (cq. van een doorlopende leerlijn Informatica).
Voor leerlingen is ICT een relevant domein: ze gebruiken dit in hun dagelijks leven. Het leren beheersen hiervan, op een manier die verder gaat dan het inuïtieve gebruik, is één van de doelstellingen van het vak Informatica (cq. van een doorlopende leerlijn Informatica).


De technologie, de middelen, en de toepassingen vormen een zeer snel veranderend domein. Kennis en vaardigheden die nu relevant zijn, kunnen morgen verouderd zijn.
De technologie, de middelen, en de toepassingen vormen een zeer snel veranderend domein. Kennis en vaardigheden die nu relevant zijn, kunnen morgen verouderd zijn.  


=== Informatica: fundamentele concepten ===
Leerlingen moeten leren met deze snelle veranderingen om te gaan. Hiervoor hebben ze kennis en vaardigheden nodig die verder gaan dan de huidige stand van de technologie.
 
== Informatica: fundamentele concepten ==


Informatica is de wetenschap die de basis vormt van de ICT. Het gaat daarbij om concepten en principes die algemeen geldend zijn, en die niet snel veranderen. Deze concepten kunnen helpen om de huidige en de toekomstige ICT beter te begrijpen en beter te beheersen. Veel van deze kennis is ook relevant op langere termijn.
Informatica is de wetenschap die de basis vormt van de ICT. Het gaat daarbij om concepten en principes die algemeen geldend zijn, en die niet snel veranderen. Deze concepten kunnen helpen om de huidige en de toekomstige ICT beter te begrijpen en beter te beheersen. Veel van deze kennis is ook relevant op langere termijn.
Regel 15: Regel 15:
Ook de informatica is een gebied met veel veranderingen: maar dat betekent eerder dat er nieuwe kennis en concepten bijkomen, dan dat bestaande concepten irrelevant worden.
Ook de informatica is een gebied met veel veranderingen: maar dat betekent eerder dat er nieuwe kennis en concepten bijkomen, dan dat bestaande concepten irrelevant worden.


Informatica is een ingenieurswetenschap, net als Elektrotechniek of Bouwkunde. Het gaat in de Informatica om zaken die door mensen gemaakt worden, met een bepaald doel. Het "bouwen" van hardware en software speelt een belangrijke rol.
=== Informatica als "bouw"-wetenschap ===
 
Informatica is een ingenieurswetenschap, net als Elektrotechniek of Bouwkunde. Het gaat in de Informatica om zaken die door mensen gemaakt worden, met een bepaald doel. Het "bouwen" van hardware en software speelt een belangrijke rol. Een belangrijk doel van Informatica als ingenieurswetenschap is dat je dit bouwen op een systematische en beheerste manier kunt doen, waardoor je systemen kunt maken van een hoge en voorspelbare kwaliteit.


: Dit is anders dan Natuurkunde: daar gaat het om het begrijpen van de bestaande natuur. Natuurkundigen "graven" hierin naar kennis, tot aan de elementaire deeltjes, en tot aan de oerknal.
: Dit is anders dan Natuurkunde: daar gaat het om het begrijpen van de bestaande natuur. Natuurkundigen "graven" hierin naar kennis, tot aan de elementaire deeltjes, en tot aan de oerknal.
== Informatica als schoolvak ==
Informatica als vak in het Voortgezet Onderwijs is bedoeld om leerlingen zowel vertrouwd te maken met de technologie, als met de fundamentele concepten. Naast kennis spelen vaardigheden hierbij een belangrijke rol.


[[Category: Concepten]]
[[Category: Concepten]]
[[Category: Nog leeg]]
[[Category: Nog leeg]]

Huidige versie van 10 nov 2014 om 14:26

ICT: technologie en toepassingen

ICT: Informatie- en communicatietechnologie, betreft de technologie, technische middelen (hardware, software), en de toepassingen daarvan.

Voor leerlingen is ICT een relevant domein: ze gebruiken dit in hun dagelijks leven. Het leren beheersen hiervan, op een manier die verder gaat dan het inuïtieve gebruik, is één van de doelstellingen van het vak Informatica (cq. van een doorlopende leerlijn Informatica).

De technologie, de middelen, en de toepassingen vormen een zeer snel veranderend domein. Kennis en vaardigheden die nu relevant zijn, kunnen morgen verouderd zijn.

Leerlingen moeten leren met deze snelle veranderingen om te gaan. Hiervoor hebben ze kennis en vaardigheden nodig die verder gaan dan de huidige stand van de technologie.

Informatica: fundamentele concepten

Informatica is de wetenschap die de basis vormt van de ICT. Het gaat daarbij om concepten en principes die algemeen geldend zijn, en die niet snel veranderen. Deze concepten kunnen helpen om de huidige en de toekomstige ICT beter te begrijpen en beter te beheersen. Veel van deze kennis is ook relevant op langere termijn.

Ook de informatica is een gebied met veel veranderingen: maar dat betekent eerder dat er nieuwe kennis en concepten bijkomen, dan dat bestaande concepten irrelevant worden.

Informatica als "bouw"-wetenschap

Informatica is een ingenieurswetenschap, net als Elektrotechniek of Bouwkunde. Het gaat in de Informatica om zaken die door mensen gemaakt worden, met een bepaald doel. Het "bouwen" van hardware en software speelt een belangrijke rol. Een belangrijk doel van Informatica als ingenieurswetenschap is dat je dit bouwen op een systematische en beheerste manier kunt doen, waardoor je systemen kunt maken van een hoge en voorspelbare kwaliteit.

Dit is anders dan Natuurkunde: daar gaat het om het begrijpen van de bestaande natuur. Natuurkundigen "graven" hierin naar kennis, tot aan de elementaire deeltjes, en tot aan de oerknal.

Informatica als schoolvak

Informatica als vak in het Voortgezet Onderwijs is bedoeld om leerlingen zowel vertrouwd te maken met de technologie, als met de fundamentele concepten. Naast kennis spelen vaardigheden hierbij een belangrijke rol.