Doelstelling: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
|||
(2 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 4: | Regel 4: | ||
Informatica 2.0 is een initiatief van de vereniging i&i gericht op de vernieuwing van het vak Informatica in het Voortgezet Onderwijs. Onze droom is een vak met een stevige conceptuele basis, dat up-to-date is, waarbij de leerling centraal staat, met docenten die sterk staan door hun specialisatie en hun netwerk. Bovenal willen we dat dit vak voor alle leerlingen toegankelijk is, als essentiële voorbereiding op het leven in de 21e eeuw. | Informatica 2.0 is een initiatief van de vereniging i&i gericht op de vernieuwing van het vak Informatica in het Voortgezet Onderwijs. Onze droom is een vak met een stevige conceptuele basis, dat up-to-date is, waarbij de leerling centraal staat, met docenten die sterk staan door hun specialisatie en hun netwerk. Bovenal willen we dat dit vak voor alle leerlingen toegankelijk is, als essentiële voorbereiding op het leven in de 21e eeuw. | ||
=== ICT speelt een belangrijke rol in de 21e eeuw === | |||
Om met dit laatste te beginnen: ICT zal in de 21e eeuw een zeer belangrijke rol spelen, in vrijwel alle maatschappelijke en persoonlijke domeinen. We staan nog maar aan het begin van de veranderingen die de ICT-revolutie teweeg brengt. Om deze veranderingen vorm te geven en in goede banen te leiden, hebben we een grote diversiteit aan talent en kennis nodig: mensen die de technologie begrijpen, mensen die het gedrag van mensen als individu en als groep begrijpen, mensen die organisaties en markten begrijpen - en mensen die tussen deze gebieden een brug kunnen slaan. Deze kennis is nodig voor de Informatica- en ICT-beroepen, maar ook in alle beroepen die voor hun ontwikkeling afhankelijk zijn van ICT en Informatica. | Om met dit laatste te beginnen: ICT zal in de 21e eeuw een zeer belangrijke rol spelen, in vrijwel alle maatschappelijke en persoonlijke domeinen. We staan nog maar aan het begin van de veranderingen die de ICT-revolutie teweeg brengt. Om deze veranderingen vorm te geven en in goede banen te leiden, hebben we een grote diversiteit aan talent en kennis nodig: mensen die de technologie begrijpen, mensen die het gedrag van mensen als individu en als groep begrijpen, mensen die organisaties en markten begrijpen - en mensen die tussen deze gebieden een brug kunnen slaan. Deze kennis is nodig voor de Informatica- en ICT-beroepen, maar ook in alle beroepen die voor hun ontwikkeling afhankelijk zijn van ICT en Informatica. | ||
Regel 9: | Regel 11: | ||
Voor alle volledigheid: met Informatica bedoelen we de wetenschap en de concepten achter de ICT en de toepassingen daarvan. Dit is een sterk groeiend gebied, waaronder niet alleen de meer traditionele kerninformatica, informatiekunde, kunstmatige intelligentie, multimedia en dergelijke vallen, maar ook gebieden als bio-informatica en serious games & toys. Dit brede karakter zal in het VO-vak Informatica in tot uitdrukking moeten komen. | Voor alle volledigheid: met Informatica bedoelen we de wetenschap en de concepten achter de ICT en de toepassingen daarvan. Dit is een sterk groeiend gebied, waaronder niet alleen de meer traditionele kerninformatica, informatiekunde, kunstmatige intelligentie, multimedia en dergelijke vallen, maar ook gebieden als bio-informatica en serious games & toys. Dit brede karakter zal in het VO-vak Informatica in tot uitdrukking moeten komen. | ||
=== Conceptuele basis === | |||
We willen onderwijs bieden met een stevige conceptuele basis: dat is noodzakelijk als we toekomstbestendig (dus duurzaam) bezig willen zijn. Daarbij kunnen we overigens best gebruik maken van de technologie en de toepassingen van het moment, als we deze gebruiken als middel (context) om de onderliggende concepten duidelijk te maken, die ook voor de toekomstige technologie en de toepassingen relevant zijn. | We willen onderwijs bieden met een stevige conceptuele basis: dat is noodzakelijk als we toekomstbestendig (dus duurzaam) bezig willen zijn. Daarbij kunnen we overigens best gebruik maken van de technologie en de toepassingen van het moment, als we deze gebruiken als middel (context) om de onderliggende concepten duidelijk te maken, die ook voor de toekomstige technologie en de toepassingen relevant zijn. | ||
== Generieke elementen == | |||
Het betreft hier generieke elementen, elementen die ongeacht toepassing een blijvende geldigheid, relevantie of van een (meer) blijvend belang zijn. <br/><br/> | |||
Mogelijk voorbeeld: <br/> | |||
Conceptueel is wellicht de behandeling van bijvoorbeeld talstelsels interessant, omdat dit een bijdrage levert aan het inzicht in de werking van de huidige computer. Een ander aspect is dat langs deze weg (impliciet of expliciet) al kennis gemaakt wordt met algoritmes en procedures, zonder nog direct met programmeertalen bezig te zijn. Tenslotte kan met het werken met verschillende talstelsels beschouwen als een prima oefening voor de conceptuele denkvaardigheid. | |||
=== Up-to-date === | |||
Een vak dat up-to-date is betekent in het geval van Informatica: permanente vernieuwing. We beseffen dat dat niet past bij een traditionele, project-georiënteerde vakvernieuwing. Het gaat om een continu proces van vernieuwing. Bij deze permanente vernieuwing gaat het ons overigens niet alleen om de inhoud, maar ook om de didactiek en de (ICT-)middelen die we kunnen inzetten. Het ligt voor de hand de vernieuwende, lerende organisatie die hiervoor nodig is te combineren met een systeem voor kwaliteitszorg. | Een vak dat up-to-date is betekent in het geval van Informatica: permanente vernieuwing. We beseffen dat dat niet past bij een traditionele, project-georiënteerde vakvernieuwing. Het gaat om een continu proces van vernieuwing. Bij deze permanente vernieuwing gaat het ons overigens niet alleen om de inhoud, maar ook om de didactiek en de (ICT-)middelen die we kunnen inzetten. Het ligt voor de hand de vernieuwende, lerende organisatie die hiervoor nodig is te combineren met een systeem voor kwaliteitszorg. | ||
=== De leerling centraal === | |||
Leerlingen en hun ontwikkeling stellen we centraal. Dit houdt onder meer in dat we het programma en het tempo kunnen aanpassen aan de individuele leerling. Dat is hard nodig: de verschillen tussen leerlingen zijn bij het vak Informatica erg groot, omdat we te maken hebben met leerlingen uit alle profielen, met beginners en met zeer gevorderde leerlingen. | Leerlingen en hun ontwikkeling stellen we centraal. Dit houdt onder meer in dat we het programma en het tempo kunnen aanpassen aan de individuele leerling. Dat is hard nodig: de verschillen tussen leerlingen zijn bij het vak Informatica erg groot, omdat we te maken hebben met leerlingen uit alle profielen, met beginners en met zeer gevorderde leerlingen. | ||
=== Belangrijke rol voor de docent === | |||
De docent speelt in het onderwijs een belangrijke maar ook veeleisende rol. De uitdaging bij Informatica is extra groot, omdat dit een vak betreft dat zich nog steeds in hoog tempo ontwikkelt, en dat zich bovendien sterk verbreedt door de toepassingen in alle technische, economische, maatschappelijke en persoonlijke domeinen. Wij vinden het belangrijk dat de docent steun krijgt, en zich vooral kan richten op die aspecten waarin hij de meeste expertise heeft. Voor andere aspecten van zijn rol moet hij een beroep kunnen doen op een netwerk van collega’s, experts van universiteiten, hogescholen, en bedrijven, en mogelijk ook van gevorderde leerlingen en studenten. | De docent speelt in het onderwijs een belangrijke maar ook veeleisende rol. De uitdaging bij Informatica is extra groot, omdat dit een vak betreft dat zich nog steeds in hoog tempo ontwikkelt, en dat zich bovendien sterk verbreedt door de toepassingen in alle technische, economische, maatschappelijke en persoonlijke domeinen. Wij vinden het belangrijk dat de docent steun krijgt, en zich vooral kan richten op die aspecten waarin hij de meeste expertise heeft. Voor andere aspecten van zijn rol moet hij een beroep kunnen doen op een netwerk van collega’s, experts van universiteiten, hogescholen, en bedrijven, en mogelijk ook van gevorderde leerlingen en studenten. | ||
Toegankelijk voor alle leerlingen betekent dat het vak bedoeld is voor leerlingen van alle profielen. Maar we willen meer: leerlingen moeten het vak ook kunnen kiezen als hun school niet zelf een (bevoegde) Informatica-docent heeft. | === Voor alle profielen === | ||
Toegankelijk voor alle leerlingen betekent dat het vak bedoeld is voor leerlingen van alle profielen. Maar we willen meer: leerlingen moeten het vak ook kunnen kiezen als hun school niet zelf een (bevoegde) Informatica-docent heeft. Leerlingen moeten voor de keuze van onderdelen van hun onderwijsprogramma niet beperkt worden door de expertise van hun eigen docent. Een docent en een school kunnen dit vanuit een sterk netwerk ondersteunen. |
Huidige versie van 13 jan 2013 om 14:10
Informatica 2.0 - wat willen wij?
Informatica 2.0 is een initiatief van de vereniging i&i gericht op de vernieuwing van het vak Informatica in het Voortgezet Onderwijs. Onze droom is een vak met een stevige conceptuele basis, dat up-to-date is, waarbij de leerling centraal staat, met docenten die sterk staan door hun specialisatie en hun netwerk. Bovenal willen we dat dit vak voor alle leerlingen toegankelijk is, als essentiële voorbereiding op het leven in de 21e eeuw.
ICT speelt een belangrijke rol in de 21e eeuw
Om met dit laatste te beginnen: ICT zal in de 21e eeuw een zeer belangrijke rol spelen, in vrijwel alle maatschappelijke en persoonlijke domeinen. We staan nog maar aan het begin van de veranderingen die de ICT-revolutie teweeg brengt. Om deze veranderingen vorm te geven en in goede banen te leiden, hebben we een grote diversiteit aan talent en kennis nodig: mensen die de technologie begrijpen, mensen die het gedrag van mensen als individu en als groep begrijpen, mensen die organisaties en markten begrijpen - en mensen die tussen deze gebieden een brug kunnen slaan. Deze kennis is nodig voor de Informatica- en ICT-beroepen, maar ook in alle beroepen die voor hun ontwikkeling afhankelijk zijn van ICT en Informatica.
Voor alle volledigheid: met Informatica bedoelen we de wetenschap en de concepten achter de ICT en de toepassingen daarvan. Dit is een sterk groeiend gebied, waaronder niet alleen de meer traditionele kerninformatica, informatiekunde, kunstmatige intelligentie, multimedia en dergelijke vallen, maar ook gebieden als bio-informatica en serious games & toys. Dit brede karakter zal in het VO-vak Informatica in tot uitdrukking moeten komen.
Conceptuele basis
We willen onderwijs bieden met een stevige conceptuele basis: dat is noodzakelijk als we toekomstbestendig (dus duurzaam) bezig willen zijn. Daarbij kunnen we overigens best gebruik maken van de technologie en de toepassingen van het moment, als we deze gebruiken als middel (context) om de onderliggende concepten duidelijk te maken, die ook voor de toekomstige technologie en de toepassingen relevant zijn.
Generieke elementen
Het betreft hier generieke elementen, elementen die ongeacht toepassing een blijvende geldigheid, relevantie of van een (meer) blijvend belang zijn.
Mogelijk voorbeeld:
Conceptueel is wellicht de behandeling van bijvoorbeeld talstelsels interessant, omdat dit een bijdrage levert aan het inzicht in de werking van de huidige computer. Een ander aspect is dat langs deze weg (impliciet of expliciet) al kennis gemaakt wordt met algoritmes en procedures, zonder nog direct met programmeertalen bezig te zijn. Tenslotte kan met het werken met verschillende talstelsels beschouwen als een prima oefening voor de conceptuele denkvaardigheid.
Up-to-date
Een vak dat up-to-date is betekent in het geval van Informatica: permanente vernieuwing. We beseffen dat dat niet past bij een traditionele, project-georiënteerde vakvernieuwing. Het gaat om een continu proces van vernieuwing. Bij deze permanente vernieuwing gaat het ons overigens niet alleen om de inhoud, maar ook om de didactiek en de (ICT-)middelen die we kunnen inzetten. Het ligt voor de hand de vernieuwende, lerende organisatie die hiervoor nodig is te combineren met een systeem voor kwaliteitszorg.
De leerling centraal
Leerlingen en hun ontwikkeling stellen we centraal. Dit houdt onder meer in dat we het programma en het tempo kunnen aanpassen aan de individuele leerling. Dat is hard nodig: de verschillen tussen leerlingen zijn bij het vak Informatica erg groot, omdat we te maken hebben met leerlingen uit alle profielen, met beginners en met zeer gevorderde leerlingen.
Belangrijke rol voor de docent
De docent speelt in het onderwijs een belangrijke maar ook veeleisende rol. De uitdaging bij Informatica is extra groot, omdat dit een vak betreft dat zich nog steeds in hoog tempo ontwikkelt, en dat zich bovendien sterk verbreedt door de toepassingen in alle technische, economische, maatschappelijke en persoonlijke domeinen. Wij vinden het belangrijk dat de docent steun krijgt, en zich vooral kan richten op die aspecten waarin hij de meeste expertise heeft. Voor andere aspecten van zijn rol moet hij een beroep kunnen doen op een netwerk van collega’s, experts van universiteiten, hogescholen, en bedrijven, en mogelijk ook van gevorderde leerlingen en studenten.
Voor alle profielen
Toegankelijk voor alle leerlingen betekent dat het vak bedoeld is voor leerlingen van alle profielen. Maar we willen meer: leerlingen moeten het vak ook kunnen kiezen als hun school niet zelf een (bevoegde) Informatica-docent heeft. Leerlingen moeten voor de keuze van onderdelen van hun onderwijsprogramma niet beperkt worden door de expertise van hun eigen docent. Een docent en een school kunnen dit vanuit een sterk netwerk ondersteunen.