Doelstelling: verschil tussen versies
Regel 21: | Regel 21: | ||
Dit is een verdere uitwerking van Informatica 2.0 - wat willen wij? Dit bevat een verdieping van de doelstellingen. In een ander document beschrijven we een mogelijke aanpak. | Dit is een verdere uitwerking van Informatica 2.0 - wat willen wij? Dit bevat een verdieping van de doelstellingen. In een ander document beschrijven we een mogelijke aanpak. | ||
== Obstakels en risico’s == | == Obstakels en risico’s == |
Versie van 14 okt 2012 20:16
Informatica 2.0 doelstellingen - een toelichting
- Informatica 2.0 doelstellingen - een toelichting
- De leerling centraal
- Samenleving en individuele talenten en passies
- Zeer grote verschillen tussen leerlingen
- De mogelijkheden van ICT in het onderwijs
- Permanente vernieuwing
- Informatica is een constructieve, creatieve cultuurwetenschap
- Aantrekkelijk, uitdagend, relevant, actueel
- Sterke docent cruciaal
- Kwaliteit
- Obstakels en risico’s
- Kwaliteit
- Financiën
Dit is een verdere uitwerking van Informatica 2.0 - wat willen wij? Dit bevat een verdieping van de doelstellingen. In een ander document beschrijven we een mogelijke aanpak.
Obstakels en risico’s
Regelgeving
Voor het Voortgezet Onderwijs hebben we te maken met een uitgebreide regelgeving, die bijvoorbeeld moet waarborgen dat leerlingen voldoende onderwijs krijgen van voldoende kwaliteit. De geest van deze regelgeving is steeds meer gericht op het stellen van kwaliteitseisen, in plaats van het voorschijven van de implementatie. Zo is de regel voor de onderwijstijd aangepast op een manier die “ophokuren” voorkomt, maar andere vormen van onderwijs dan het traditionele klassikale onderwijs mogelijk maakt.
In het geval van het vak Informatica hebben we in eerste instantie te maken met de officiële omschrijving van het examenprogramma. Het ministerie heeft indertijd, in een mondelinge toezegging aan Bert Zwaneveld c.s., wel toegestaan dat scholen met een nieuw programma zouden kunnen experimenteren. Kwaliteit
Financiën
De financiering van het bovenstaande is nog niet voldoende uitgewerkt. Enerzijds hebben we een aantal zaken die de kosten van het geheel verhogen, bijvoorbeeld de permanente vernieuwing. Anderzijds kunnen we de kosten op bepaalde punten verminderen, bijvoorbeeld door het gebruik van afstandsonderwijs en het inschakelen van leerlingen bij hun eigen leerproces. (In hoeverre deze laatste aspecten de kosten kunnen verminderen moet nog blijken.) Naar een centraal schriftelijk examen?