Lesmateriaal: verschil tussen versies

Uit Inf20
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Regel 43: Regel 43:
** Vakdidacticus
** Vakdidacticus
** (inhoudelijke expertise?)
** (inhoudelijke expertise?)
=== Brainstorm/kick-off ===
De eerste bijeenkomst is een brainstorm met het complete thema-team (een halve dag). Het doel hiervan is om in grote lijnen vast te stellen wat de inhoud van het materiaal kan zijn: welke concepten moeten aan de orde komen; welke contexten zijn relevant en geschikt voor de leerlingen. Ook wordt vastgesteld wat (in grote lijnen) de prioriteiten zijn: niet alles kan aan bod komen, er moeten keuzes gemaakt worden. Sommige onderwerpen zijn essentieel, andere "nice to have".
Het resultaat hiervan is een spreadsheet met deze concepten en contexten; deze wordt als "backlog" gebruikt bij de ontwikkeling van het lesmateriaal.
Zo mogelijk geeft een inhoudelijk expert een overzicht van enkele actuele ontwikkelingen en trends.

Versie van 13 mei 2017 15:21

Ontwikkelen van lesmateriaal

  • uitgangspunten
  • manier van werken

Uitgangspunten

  • concept-context aanpak (waar zinvol)
  • modulaire aanpak; modules niet te groot
  • onderscheid HAVO/VWO(?)
    • doenende denkers, denkende doeners
  • praktisch werk; programmeren/programmeervaardigheid als uitgangspunt (en als doel)
  • waar mogelijk geschikt voor zelfstudie
  • "kleine stappen" - met resultaat en evaluatie voor elke stap
  • gericht op "mastery based learning" - je gaat pas verder als je de voorafgaande stappen beheerst.

Hoe ziet het resultaat eruit?

  • leesmateriaal (eventueel met video's)
  • naslag/referentie-materiaal
  • self-assessments (formatieve toetsing)
  • praktische opdrachten
    • tutorials (nadoen; met uitleg en assessment-vragen)
    • experimenten (zelf uitzoeken; o.a. aan de hand van leesmateriaal)
    • eigen uitbreidingen
  • Open Source/Creative Commons (CC-BY-SA)
    • (dit betekent dat materiaal van elders ook aan deze eis moet voldoen)

Vgl.: aanpak bij Coderclass/ICT in de Wolken?

Manier van werken

  • Agile aanpak
    • sprints, met tussentijdse evaluatie en feedback
    • themateam als "product owner"
  • Themateam
    • docenten
    • externe experts (HO, bedrijfsleven)
    • vakdidacticus (anders dan in ontwikkelteam)
  • Ontwikkelteam
    • Coordinator
    • Vakdidacticus
    • (inhoudelijke expertise?)

Brainstorm/kick-off

De eerste bijeenkomst is een brainstorm met het complete thema-team (een halve dag). Het doel hiervan is om in grote lijnen vast te stellen wat de inhoud van het materiaal kan zijn: welke concepten moeten aan de orde komen; welke contexten zijn relevant en geschikt voor de leerlingen. Ook wordt vastgesteld wat (in grote lijnen) de prioriteiten zijn: niet alles kan aan bod komen, er moeten keuzes gemaakt worden. Sommige onderwerpen zijn essentieel, andere "nice to have".

Het resultaat hiervan is een spreadsheet met deze concepten en contexten; deze wordt als "backlog" gebruikt bij de ontwikkeling van het lesmateriaal.

Zo mogelijk geeft een inhoudelijk expert een overzicht van enkele actuele ontwikkelingen en trends.