Project:Scratch

Uit basis
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
De printervriendelijke versie wordt niet langer ondersteund en kan weergavefouten bevatten. Werk uw browserbladwijzers bij en gebruik de gewone afdrukfunctie van de browser.
Programmeren: begin

Zie ook Regels en richtlijnen
Zie ook Artikelen bewerken

Wat is het?

Scratch is een programmeeromgeving met een "blokjestaal" voor beginnende programmeurs - van 6 tot 60. Deze omgeving kun je online gebruiken. Je kunt dan ook je programma's met anderen delen, en programma's van anderen hergebruiken en aanpassen ("remix"). Scratch heeft een grote community - zowel van kinderen die programmeren als voor docenten en anderen die hen daarbij helpen.

Voor wie is Scratch bedoeld?

Scratch is in het bijzonder geschikt voor beginnende programmeurs, van 6 tot 60.

Scratch legt de nadruk op "creatief programmeren". Dit is complementair aan "constructief programmeren" - zie XXX.

Welke communities zijn er?

Voor leerlingen

Voor docenten

Voor docenten is de educators-community ScratchEd van belang. Daar is veel materiaal te vinden, ook Nederlandstalig.

In de Coderdojo-community is veel Scratch-materiaal te vinden. Voor Nederlandstalig materiaal is de Belgische Coderdojo-community een rijke bron.

Er is een jaarlijkse Scratch-conferentie. Deze wordt om het jaar in de USA en in Europa gehouden.

Welke leer- en onderwijsmateriaal is er beschikbaar?

De Scratch-omgeving bevat ingebouwde hulp en handleidingen voor beginners:

Via de ScratchED-community is veel materiaal te vinden, ook in het Nederlands (zie hierboven).

In het Nederlands

In het Engels

Boeken

Hoe begin je als docent?

De MOOC van Felienne Hermans (TU/D) is een goed startpunt. De Creative Computing Guide (eventueel in het Nederlands) een goede handleiding voor docenten. (Zie de verwijzingen hierboven).

Als je daarna meer materiaal zoekt, dan is de ScratchEd-community een goede plaats om te zoeken.

Je kunt een Scratch teacher account aanvragen: dan kun je gemakkelijk accounts voor je leerlingen aanmaken en beheren.

Hoe verder na Scratch?

Scratch is geschikt voor een eerste kennismaking met programmeren. Voor leerlingen die iets anders willen of aan een volgende stap toe zijn, kun je denken aan:

  • code.org Studio: in een blokjestaal programmeerproblemen oplossen (constructief programmeren);
  • de microbit: deze kun je ook met een blokjestaal programmeren;
  • Snap!, een variant van Scratch met meer mogelijkheden voor abstractie (een "volwassen" programmeertaal);
  • een tekst-gebaseerde programmeertaal als Python;
    • eventueel in een grafische omgeving zoals Processing.
  • robotica, met Lego Mindstorms, of andere.

Opmerkingen

Er is een "volwassen" variant van Scratch: Snap!, ontwikkeld door Berkeley. Hiermee zijn meer abstracte programmeerconstructies mogelijk dan in Scratch. Deze omgeving wordt onder meer gebruikt voor een college Informatica/programmeren voor niet-informatici aan Berkeley.

Voor de insiders: Snap! is Scheme (LISP) in Scratch-vermomming.

In de Communications of the ACM (het tijdschrift voor Informatica-professionals) is een artikel verschenen over Scratch: