Project:Scratch
Wat is het?
Scratch is een programmeeromgeving met een "blokjestaal" voor beginnende programmeurs - van 6 tot 60. Deze omgeving kun je online gebruiken. Je kunt dan ook je programma's met anderen delen, en programma's van anderen hergebruiken en aanpassen ("remix"). Scratch heeft een grote community - zowel van kinderen die programmeren als voor docenten en anderen die hen daarbij helpen.
Voor wie is Scratch bedoeld?
Scratch is in het bijzonder geschikt voor beginnende programmeurs, van 6 tot 60.
Scratch legt de nadruk op "creatief programmeren". Dit is complementair aan "constructief programmeren" - zie XXX.
Welke communities zijn er?
Voor leerlingen
- Scratch Studio - Community ingebouwd in Scratch omgeving - delen en remix van Scratch-programma’s
- Wiki
Voor docenten
Voor docenten is de educators-community ScratchEd van belang. Daar is veel materiaal te vinden, ook Nederlandstalig.
- http://scratched.gse.harvard.edu/
- ScratchEd is an online community where Scratch educators Share Stories, Exchange Resources, Ask Questions, Find People
In de Coderdojo-community is veel Scratch-materiaal te vinden. Voor Nederlandstalig materiaal is de Belgische Coderdojo-community een rijke bron.
Er is een jaarlijkse Scratch-conferentie. Deze wordt om het jaar in de USA en in Europa gehouden.
Welke leer- en onderwijsmateriaal is er beschikbaar?
De Scratch-omgeving bevat ingebouwde hulp en handleidingen voor beginners:
Via de ScratchED-community is veel materiaal te vinden, ook in het Nederlands (zie hierboven).
In het Nederlands
- MOOC (online-cursus) Scratch van Felienne Hermans (TU Delft) op EdX: https://www.edx.org/course/scratch-programmeren-voor-kinderen-8-delftx-scratchx-0
- Vertaling van de Creative Computing Guide van Christan Balch, Michelle Chung, and Karen Brennan - Harvard (docentenhandleiding en leerlingenwerkboek)
- Youtube video's (Belgisch)
- Coderdojo materiaal - België
In het Engels
- Creative Computing Guide van Christan Balch, Michelle Chung, and Karen Brennan (Harvard Graduate School of Education). Deze bevat zowel een docentenhandleiding als een werkboek voor leerlingen.
- http://scratched.gse.harvard.edu/guide/
- licentie: Creative Commons-Attribution-Share Alike (CC-BY-SA); dezelfde licentie als Wikipedia
- voor andere talen, zie: http://scratched.gse.harvard.edu/resources/scratch-curriculum-guide
- NB: via de eerste link kun je de bronbestanden vinden, om die aan te passen aan je eigen situatie.
Boeken
- Majed Mardi, Learn to program with Scratch (https://www.nostarch.com/learnscratch)
- Nederlandse versie: https://www.bol.com/nl/p/programmeren-met-scratch/9200000054577943/
- Ron Ford, Leren programmeren met Scratch
- Nederlandse versie: https://www.bol.com/nl/p/leren-programmeren-met-scratch/9200000010047003/
Hoe begin je als docent?
De MOOC van Felienne Hermans (TU/D) is een goed startpunt. De Creative Computing Guide (eventueel in het Nederlands) een goede handleiding voor docenten. (Zie de verwijzingen hierboven).
Als je daarna meer materiaal zoekt, dan is de ScratchEd-community een goede plaats om te zoeken.
Je kunt een Scratch teacher account aanvragen: dan kun je gemakkelijk accounts voor je leerlingen aanmaken en beheren.
- zie: https://scratch.mit.edu/educators/faq
- Educators pagina: https://scratch.mit.edu/educators
- Things to try: https://scratch.mit.edu/go
Hoe verder na Scratch?
Scratch is geschikt voor een eerste kennismaking met programmeren. Voor leerlingen die iets anders willen of aan een volgende stap toe zijn, kun je denken aan:
- code.org Studio: in een blokjestaal programmeerproblemen oplossen (constructief programmeren);
- de microbit: deze kun je ook met een blokjestaal programmeren;
- Snap!, een variant van Scratch met meer mogelijkheden voor abstractie (een "volwassen" programmeertaal);
- een tekst-gebaseerde programmeertaal als Python;
- eventueel in een grafische omgeving zoals Processing.
- robotica, met Lego Mindstorms, of andere.
Opmerkingen
Er is een "volwassen" variant van Scratch: Snap!, ontwikkeld door Berkeley. Hiermee zijn meer abstracte programmeerconstructies mogelijk dan in Scratch. Deze omgeving wordt onder meer gebruikt voor een college Informatica/programmeren voor niet-informatici aan Berkeley.
- Voor de insiders: Snap! is Scheme (LISP) in Scratch-vermomming.
In de Communications of the ACM (het tijdschrift voor Informatica-professionals) is een artikel verschenen over Scratch:
- Mitchel Resnick, John Maloney, Andrés Monroy-Hernández, Natalie Rusk, Evelyn Eastmond, Karen Brennan, Amon Millner, Eric Rosenbaum, Jay Silver, Brian Silverman, and Yasmin Kafai. 2009. Scratch: programming for all. Commun. ACM 52, 11 (November 2009), 60-67. DOI=http://dx.doi.org/10.1145/1592761.1592779
- http://web.media.mit.edu/~mres/papers/Scratch-CACM-final.pdf