Project:Scratch: verschil tussen versies
Regel 42: | Regel 42: | ||
* MOOC (online-cursus) Scratch van Felienne Hermans (TU Delft) op EdX: https://www.edx.org/course/scratch-programmeren-voor-kinderen-8-delftx-scratchx-0 | * MOOC (online-cursus) Scratch van Felienne Hermans (TU Delft) op EdX: https://www.edx.org/course/scratch-programmeren-voor-kinderen-8-delftx-scratchx-0 | ||
* | * vertaling van de Creative Computing Guide van Christan Balch, Michelle Chung, and Karen Brennan - Harvard (docentenhandleiding en leerlingenwerkboek) | ||
** http://scratched.gse.harvard.edu/resources/creatief-computergebruik | ** http://scratched.gse.harvard.edu/resources/creatief-computergebruik | ||
** http://www.digi-lab.org/scratch/CreatiefComputingHandleidingNL.pdf | ** http://www.digi-lab.org/scratch/CreatiefComputingHandleidingNL.pdf |
Versie van 20 feb 2017 13:22
Wat is het?
Scratch is een programmeeromgeving met een "blokjestaal" voor beginnende programmeurs - van 6 tot 60. Deze omgeving kun je online gebruiken. Je kunt dan ook je programma's met anderen delen, en programma's van anderen hergebruiken en aanpassen ("remix"). Scratch heeft een grote community - zowel van kinderen die programmeren als voor docenten en anderen die hen daarbij helpen.
Voor wie is Scratch bedoeld?
Scratch is in het bijzonder geschikt voor beginnende programmeurs, van 6 tot 60.
Scratch legt de nadruk op "creatief programmeren". Dit is complementair aan "constructief programmeren" - zie XXX.
Welke communities zijn er?
Voor leerlingen
- Scratch Studio - Community ingebouwd in Scratch omgeving - delen en remix van Scratch-programma’s
- Wiki
Voor docenten
Voor docenten is de educators-community ScratchEd van belang. Daar is veel materiaal te vinden, ook Nederlandstalig.
- http://scratched.gse.harvard.edu/
- ScratchEd is an online community where Scratch educators Share Stories, Exchange Resources, Ask Questions, Find People
In de Coderdojo-community is veel Scratch-materiaal te vinden. Voor Nederlandstalig materiaal is de Belgische Coderdojo-community een rijke bron.
Welke leer- en onderwijsmateriaal is er beschikbaar?
De Scratch-omgeving bevat ingebouwde hulp en handleidingen voor beginners:
Via de ScratchED-community is veel materiaal te vinden, ook in het Nederlands (zie hierboven).
In het Nederlands
- MOOC (online-cursus) Scratch van Felienne Hermans (TU Delft) op EdX: https://www.edx.org/course/scratch-programmeren-voor-kinderen-8-delftx-scratchx-0
- vertaling van de Creative Computing Guide van Christan Balch, Michelle Chung, and Karen Brennan - Harvard (docentenhandleiding en leerlingenwerkboek)
- Youtube video's (Belgisch)
- Coderdojo materiaal - België
In het Engels
- Creative Computing Guide van Christan Balch, Michelle Chung, and Karen Brennan (Harvard Graduate School of Education). Deze bevat zowel een docentenhandleiding als een werkboek voor leerlingen.
- http://scratched.gse.harvard.edu/guide/
- licentie: Creative Commons-Attribution-Share Alike (CC-BY-SA); dezelfde licentie als Wikipedia
- voor andere talen, zie: http://scratched.gse.harvard.edu/resources/scratch-curriculum-guide
- NB: via de eerste link kun je de bronbestanden vinden, om die aan te passen aan je eigen situatie.
Hoe begin je als docent?
De MOOC van Felienne Hermans (TU/D) is een goed startpunt. De Creative Computing Guide (eventueel in het Nederlands) een goede handleiding voor docenten. (Zie de verwijzingen hierboven).
Als je daarna meer materiaal zoekt, dan is de ScratchEd-community een goede plaats om te zoeken.
Hoe verder na Scratch?
Scratch is geschikt voor een eerste kennismaking met programmeren. Voor leerlingen die iets anders willen of aan een volgende stap toe zijn, kun je denken aan:
- code.org Studio: in een blokjestaal programmeerproblemen oplossen (constructief programmeren);
- de microbit: deze kun je ook met een blokjestaal programmeren;
- Snap!, een variant van Scratch met meer mogelijkheden voor abstractie (een "volwassen" programmeertaal);
- een tekst-gebaseerde programmeertaal als Python;
- eventueel in een grafische omgeving zoals Processing.
- robotica, met Lego Mindstorms, of andere.
Opmerkingen
Er is een "volwassen" variant van Scratch: Snap!, ontwikkeld door Berkeley. Hiermee zijn meer abstracte programmeerconstructies mogelijk dan in Scratch. Deze omgeving wordt onder meer gebruikt voor een college Informatica/programmeren voor niet-informatici aan Berkeley.
- Voor de insiders: Snap! is Scheme (LISP) in Scratch-vermomming.
In de Communications of the ACM (het tijdschrift voor Informatica-professionals) is een artikel verschenen over Scratch:
- Mitchel Resnick, John Maloney, Andrés Monroy-Hernández, Natalie Rusk, Evelyn Eastmond, Karen Brennan, Amon Millner, Eric Rosenbaum, Jay Silver, Brian Silverman, and Yasmin Kafai. 2009. Scratch: programming for all. Commun. ACM 52, 11 (November 2009), 60-67. DOI=http://dx.doi.org/10.1145/1592761.1592779
- http://web.media.mit.edu/~mres/papers/Scratch-CACM-final.pdf