Project:Code.org Studio

Uit basis
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
De printervriendelijke versie wordt niet langer ondersteund en kan weergavefouten bevatten. Werk uw browserbladwijzers bij en gebruik de gewone afdrukfunctie van de browser.
Programmeren: begin

Zie ook Regels en richtlijnen
Zie ook Artikelen bewerken

Wat is het?

Studio van code.org is een lesprogramma van ongeveer 20 uur om de eerste beginselen van programmeren te leren. Het is een vervolg het "uur programmeren" van code.org, een allereerste kennismaking in een uur.

Studio.code.org gebruikt een eenvoudige "blokjes"-programmeertaal, waarmee programmeerproblemen opgelost moeten worden. De leerling krijgt direct feedback of het antwoord goed is: hij ziet hoe de computer zijn programma uitvoert, en hij krijgt van studio te horen of zijn programma het probleem oplost.

In de loop van de lessen worden de problemen ingewikkelder, en komen er meer verschillende soorten programma's aan bod (tekenen, games, verhalen).

Studio is een online-toepassing: je hebt een internet-verbinding en een moderne browser nodig om dit te gebruiken. Je hoeft geen software op je eigen computer te installeren.

Code.org Studio vergeleken met Scratch

In vergelijking met Scratch is de aanpak van studio meer gericht een cursus gericht op het oplossen van programmeerproblemen ("constructief programmeren"), en minder op het creatieve aspect ("creatief programmeren"). Wat je leert bij studio kun je goed gebruiken bij Scratch, ook om creatief aan de slag te gaan. Het is een cursus met een duidelijke structuur: leerlingen kunnen zien wat ze gedaan hebben en wat ze nog moeten doen. Door deze structuur en door de directe feedback kunnen leerlingen hiermee grotendeels zelfstandig aan de slag.

De opdrachten zijn van wisselende moeilijkheidsgraad: soms komt een gemakkelijke opdracht na een lastige; leerlingen vinden het lastig om in te schatten hoe moeilijk een bepaalde opdracht is.

Voor wie geschikt? Welke voorkennis is vereist?

Studio van code.org is geschikt voor kinderen vanaf ca. 10 jaar: je moet redelijk kunnen lezen en rekenen. Je hebt verder geen speciale kennis van programmeren of van wiskunde nodig: dat leer je al doende.

Welke ondersteuning is er voor leerlingen?

  • leerlingen kunnen het studio-materiaal grotendeels zelfstandig verwerken;
    • naast de opdrachten zijn er filmpjes voor uitleg en motivatie, met Nederlandse ondertiteling;
    • de "unplugged" activiteiten vragen soms om enige ondersteuning.

Welke ondersteuning is er voor docenten?

Je kunt je aanmelden als docent (teacher). Je kunt dan kun je:

  • je eigen klassen aanmaken;
  • de vorderingen van de leerlingen in je klas volgen;
  • certificaten uitdelen;
  • het docenten-materiaal bekijken.

Zie:

Wat is een volgende stap?

Van het hier genoemde materiaal zijn mogelijke volgende stappen:

  • Scratch
  • microbit

Studio is nog maar het begin: code.org bevat ook een aantal meer gevorderde cursussen, voor onderbouw en bovenbouw. In de toekomst kun je hiermee een complete doorgaande leerlijn vullen:

Voor deze cursussen is uitgebreid lesmateriaal beschikbaar (in het Engels), met docentenmateriaal. In de USA is er ook de bijbehorende nascholing. (Als er voldoende vraag is, kunnen we dat ook in Nederland verzorgen.)

Nederlands of Engels?

Het materiaal van code.org wordt ontwikkeld in het Engels. Het wordt door vrijwilligers vertaald in verschillende talen, waaronder Nederlands. Zowel de ontwikkeling van het materiaal als de vertaling is een doorlopend proces.

Als je wilt kun je meedoen aan het vertalen van het materiaal.

Voor de bovenbouw Havo/VWO blijkt het gebruik van Engelstalig materiaal nauwelijks een probleem te zijn.

Eerste kennismaking

Het doel van deze activiteiten is om te zien hoe code.org werkt, zowel voor de docent als voor de leerling. Je werkt hierbij in tweetallen. Zorg dat je vooraf bent aangemeld bij code.org als "teacher".

Als leerling

  • log in bij https://studio.code.org
  • meld je aan bij http://studio.code.org/join/BKKVJX - de klas die hiervoor is klaargezet.
  • kies (als je samenwerkt) "programmeren in tweetallen" (rechtsboven).
  • sla de "losgekoppelde activiteit" over
  • begin met les 2: Doolhof; maak de eerste opdrachten te maken (ca. 5 min.)
    • bekijk je voortgang (onder "meer", bovenin).
  • ga daarna naar de les 5: Artiest; probeer deze ook ca. 5 min.
    • bekijk je eigen voortgang.
  • bekijk je voortgang op het docenten-dashboard (bij de begeleider).

Als docent (met één leerling)

Bij dit onderdeel moet één deelnemer de rol van docent vervullen, de andere die van leerling: je kunt je niet aanmelden als leerling van je eigen activiteiten.

Als docent:

  • ga naar de startpagina voor teachers, en maak je eigen klas aan
  • zorg ervoor dat leerlingen zich kunnen aanmelden via hun e-mailadres
    • bekijk ook de andere mogelijkheden voor het aanmelden van leerlingen
  • kies voor de cursus: CS Fundamentals - versnelde cursus
  • kies voor de andere velden: Groepsnaam, cijfer, een waarde die je goed lijkt.
  • maak de cursus aan.
    • je krijgt nu een URL voor het aanmelden bij deze cursus.

Als leerling:

  • meld je aan bij de cursus via de URL die je net gekregen hebt.
  • maak een paar opdrachten
  • bekijk de vorderingen bij de docent.

De lessen van code.org bevatten video's met Nederlandse ondertiteling.

Voor de cursus CS Fundamentals zijn er "unplugged" activiteiten; vergelijk ook "CS Unplugged".