Badges/Web-1: verschil tussen versies

Uit basis
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{Zijbalk Badges}} == Badge HTML-2 == Deze badge geeft aan dat je enkele geavanceerde aspecten van HTML beheerst: '''HTML''' * HTML tabellen (of HTML-0?) * het do...')
 
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 2: Regel 2:
== Badge HTML-2 ==
== Badge HTML-2 ==


Deze badge geeft aan dat je enkele geavanceerde aspecten van HTML beheerst:
=== Samenvatting ===
 
Je kunt een website maken met interactie met de gebruiker, via JavaScript.
 
== Evidence ==
 
Een eigen webpagina waarin je het bovenstaande demonstreert, met:
* CSS in een apart bestand, voor de opmaak van enkele elementen;
* JavaScript in een apart bestand,
** voor de interactie met de gebruiker via enkele input-elementen;
** voor het aanpassen van de DOM op grond van deze interactie.
 
Je moet deze webpagina kunnen demonstreren, en kunnen uitleggen. Bij het demonstreren van de webpagina hoort ook het tonen van de webpagina en de gebruikersinteractie via de developer-tools van de browser.
 
De website voldoet aan de volgende eisen:
* HTML, CSS en JavaScript in verschillende bestanden;
* HTML, CSS en JavaScript gevalideerd;
* HTML, CSS en JavaScript volgens de style-guides.
* gepubliceerd op het web (eventueel als statische website)
* broncode eenvoudig toegankelijk (bijv. Thimble, JSBin, GitHub)
 
== Criteria ==
 
=== HTML- en JavaScript-concepten ===
Je kent de volgende concepten en kunt deze toepassen in de website:


'''HTML'''
'''HTML'''
* HTML tabellen (of HTML-0?)
* het document object model (DOM)
* het document object model (DOM)
* attributen - als (naam, waarde) paren
* attributen - als (naam, waarde) paren
Regel 19: Regel 42:
** gebruik van css-selectoren (CSS, jQuery)
** gebruik van css-selectoren (CSS, jQuery)
** toevoegen en verwijderen van een element via de DOM
** toevoegen en verwijderen van een element via de DOM
* events, en de afhandeling daarvan in Javascript
* events, en de afhandeling daarvan in Javascript
* interactie met de gebruiker via input-elementen
* interactie met de gebruiker via input-elementen


'''JavaScript: interactie met de server'''
'''JavaScript: persistentie van data'''
* interactie met de server via JavaScript (AJAX)
* LocalStorage
* client-side rendering van templates
* JSON-representatie
* Eventueel: lokale database (IndexedDB)
** asynchrone queries
 
=== Optioneel ===
 
* rendering van lokale templates via JavaScript


=== Algemene concepten ===
=== Algemene concepten ===


* boom-structuur
* boom-structuur
** relaties tussen knopen (elementen) in book: ouders (parents), kinderen (children)
** relaties tussen knopen (elementen) in boom: ouders (parents), kinderen (children)
** navigeren
** navigeren
** veranderen (manipulatie) van boom
** veranderen (manipulatie) van boom
Regel 35: Regel 65:
=== Hulpmiddelen ===
=== Hulpmiddelen ===


Je beheerst de onderstaande hulpmiddelen voldoende om deze te gebruiken voor de website die je maakt als resultaat:
* developer-tools in de browser
* developer-tools in de browser
 
* validatie-tools
== Evidence ==
 
Maken en publiceren van een meer uitgebreide persoonlijke webpagina, met daarin onder meer:
* gebruik van CSS (in apart bestand) voor opmaak van enkele elementen;
* gebruik van enkele input-elementen met daaraan gekoppeld een handler in JS.
 
Bij het demonstreren van de webpagina hoort ook het tonen van de webpagina en de gebruikersinteractie via de developer-tools van de browser.


== Voorkennis ==
== Voorkennis ==


* Web-0
* Web-0
* HTML-1 (voor AJAX)
* HTML-1
* CSS-0
* CSS-0
* Javascript-0
* Javascript-0

Versie van 11 mrt 2016 12:05

Badges
  1. Algoritmen en datastructuren-0
  2. Arduino-0
  3. Arduino-1
  4. Blender-0
  5. CSS-0
  6. CSS-1
  7. Databases-0
  8. Databases-1
  9. Excel-0
  10. Git-0
  11. Hardware-0
  12. Hardware-1
  13. HTML-0
  14. HTML-1
  15. ICT in de Wolken omgeving-0
  16. ICT in de Wolken omgeving-1
  17. Javascript voor games-0
  18. Linux-0
  19. Linux-1 (shell scripting)
  20. Netwerken-0
  21. Netwerken-1
  22. Ondernemen-0
  23. Photoshop-0
  24. PHP en MySQL-0
  25. Programmeren in JavaScript-0
  26. Programmeren in JavaScript-1
  27. Python-0
  28. Python-1
  29. Regexp-0
  30. Scrum-0
  31. Scrum-1
  32. Sketchup-0
  33. SQL-0
  34. Storyboard-0
  35. Unity-2D-0
  36. Unity-3D-0
  37. Video-0
  38. Web-0
  39. Web-1
  40. Web-2
  41. Web-3
Modules

Badge HTML-2

Samenvatting

Je kunt een website maken met interactie met de gebruiker, via JavaScript.

Evidence

Een eigen webpagina waarin je het bovenstaande demonstreert, met:

  • CSS in een apart bestand, voor de opmaak van enkele elementen;
  • JavaScript in een apart bestand,
    • voor de interactie met de gebruiker via enkele input-elementen;
    • voor het aanpassen van de DOM op grond van deze interactie.

Je moet deze webpagina kunnen demonstreren, en kunnen uitleggen. Bij het demonstreren van de webpagina hoort ook het tonen van de webpagina en de gebruikersinteractie via de developer-tools van de browser.

De website voldoet aan de volgende eisen:

  • HTML, CSS en JavaScript in verschillende bestanden;
  • HTML, CSS en JavaScript gevalideerd;
  • HTML, CSS en JavaScript volgens de style-guides.
  • gepubliceerd op het web (eventueel als statische website)
  • broncode eenvoudig toegankelijk (bijv. Thimble, JSBin, GitHub)

Criteria

HTML- en JavaScript-concepten

Je kent de volgende concepten en kunt deze toepassen in de website:

HTML

  • het document object model (DOM)
  • attributen - als (naam, waarde) paren
  • attributen - voor identificatie van elementen
    • id (unieke identificatie van element in het document)
    • class (klasse van elementen)
  • CSS: koppelen van opmaak (style) door middel van CSS-selectoren

JavaScript: interactie met de gebruiker

  • JS: koppelen van acties aan events van elementen
    • verschillende manieren voor navigeren in de DOM:
    • benoemde elementen (id)
    • gebruik van css-selectoren (CSS, jQuery)
    • toevoegen en verwijderen van een element via de DOM
  • events, en de afhandeling daarvan in Javascript
  • interactie met de gebruiker via input-elementen

JavaScript: persistentie van data

  • LocalStorage
  • JSON-representatie
  • Eventueel: lokale database (IndexedDB)
    • asynchrone queries

Optioneel

  • rendering van lokale templates via JavaScript

Algemene concepten

  • boom-structuur
    • relaties tussen knopen (elementen) in boom: ouders (parents), kinderen (children)
    • navigeren
    • veranderen (manipulatie) van boom

Hulpmiddelen

Je beheerst de onderstaande hulpmiddelen voldoende om deze te gebruiken voor de website die je maakt als resultaat:

  • developer-tools in de browser
  • validatie-tools

Voorkennis

  • Web-0
  • HTML-1
  • CSS-0
  • Javascript-0