Badges/Javascript voor games-0: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 2: | Regel 2: | ||
|status=Alpha | |status=Alpha | ||
|auteur=[[heeft-auteur:: Gebruiker:Eelco|Eelco Dijkstra]] | |auteur=[[heeft-auteur:: Gebruiker:Eelco|Eelco Dijkstra]] | ||
|module=[[heeft-module:: Modules/ | |module=[[heeft-module:: Modules/JavaScript_voor_Games-0|JavaScript voor Games-0]]}} | ||
{{Zijbalk Badges}} | {{Zijbalk Badges}} |
Versie van 16 mrt 2016 16:46
Badge-omschrijving Javascript voor Games
Deze badge kun je behalen als je bekend bent met de basis van Javascript en elementaire kennis hebt van de canvas en het programmeren ervan. Dit alles kun je bewijzen door een game of animatie te laten zien.
Beschrijving
Bij deze badge gaat het echt om de basiskennis van Javascript en dan met name het programmeren van de canvas in HTML 5.
Elementaire kennis van Javascript
- variabelen en datatypes in Javascript
- commentaar in code
- rekenkundige operatoren (incl. modulus)
- dialoogvensters zoals confirm en prompt kunnen gebruiken
- console.log
- booleaanse vergelijkingsoperatoren
- if .. else statements
- string-functies zoals substring()
- handig kunnen debuggen
- functies maken en gebruiken
- functies met parameters
- return (productieve functies)
- arrays
- loops
- for loops
- while loops
- inzicht hebben in verschil tussen beide loops
- infinite loops
- objecten
- methoden
Canvas
- Hoe maak je een canvas object in HTML?
- document.getElementById()
- getContect()
- Het coördinatensysteem van de canvas
- Tekenen, kleuren en bewerken van allerlei figuren
- Plaatjes tekenen in het canvas
- Animeren in het canvas
- Keyboard events afvangen
Professioneel gedrag
Programmeren is teamwork! Dat betekent dat de code die jij de één schrijft ook snel begrepen moet worden door een ander. Voor de computer maakt het niet uit hoe jij je code opmaakt. Zo mag je zelfs al je code op één hele lange regel kwijt, maar is dat handig en leesbaar voor een ander? Absoluut niet! Belangrijk is dat je laat zien dat je code overzichtelijk is door je te houden aan een aantal conventies. Zie bijvoorbeeld de volgende webpagina waarop wordt uitgelegd hoe je code eruit moet zien: [1]
Gebruik van hulpmiddelen
- Browser ontwikkeltools (inspecteren van HTML, CSS, maar ook de Javscript-console)
- JSBin, JSFiddle
Publiceren van een webpagina:
- via Thimble/JSBin etc.
- via Google Drive (ICT in de Wolken)
- via Dropbox
- via Cloud9
Vaardigheden
- maken en publiceren van een eenvoudige games/animaties met de genoemde hulpmiddelen