Overleg:Arduino lessen: verschil tussen versies

Uit Lab
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met ' == Opbouw van het materiaal == Het Arduino-materiaal op deze website bestaat uit de volgende onderdelen: * lessen: praktische opdrachten met bijbehorende vragen...')
 
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
== Uitgangspunten en doelstellingen ==
We gaan ervan uit dat leerlingen eerder kennisgemaakt hebben met programmeren in een tekst-gebaseerde taal.
: Arduino is niet de meest geschikte omgeving om leerlingen kennis te laten maken met programmeren, of zelfs met "physical computing": daar zijn bijvoorbeeld Scratch en de microbit beter voor geschikt. De Arduino-programmeertaal is niet de meest "gebruikersvriendelijke". Nu is dat in veel gevallen niet zo'n probleem, omdat de meeste Arduino-programma's niet erg ingewikkeld zijn. Dit betekent ook dat Arduino niet een geschikte omgeving is om je programmeerkennis uit te breiden - behalve voor het programmeren van "embedded systems".


== Opbouw van het materiaal ==
== Opbouw van het materiaal ==
Regel 19: Regel 24:


Alle leerlingen moeten de eerste drie onderdelen kunnen begrijpen en uitvoeren - binnen redelijke tijd. De extra vragen en opdrachten zijn optioneel, maar in principe voor alle leerlingen zinvol.
Alle leerlingen moeten de eerste drie onderdelen kunnen begrijpen en uitvoeren - binnen redelijke tijd. De extra vragen en opdrachten zijn optioneel, maar in principe voor alle leerlingen zinvol.
== Manier van werken ==
Er zijn twee aspecten aan het werken met Arduino's die soms strijdig zijn:
* de kortste weg naar een aansprekend resultaat;
* werken op zo'n manier dat je begrijpt wat je doet.
We gaan ervan uit dat leerlingen een eerste kennismaking met programmeren en met "physical computing" gehad hebben, bijvoorbeeld met behulp van de microbit. Bij zo'n eerste kennismaking is vooral de kortste weg naar een leuk resultaat van belang, voor de motivatie van de leerlingen.
Bij het uitvoeren van de lessen zijn de volgende aspecten van belang:
* kleine stappen
*
=== Kleine stappen ===

Versie van 7 okt 2017 15:08

Uitgangspunten en doelstellingen

We gaan ervan uit dat leerlingen eerder kennisgemaakt hebben met programmeren in een tekst-gebaseerde taal.

Arduino is niet de meest geschikte omgeving om leerlingen kennis te laten maken met programmeren, of zelfs met "physical computing": daar zijn bijvoorbeeld Scratch en de microbit beter voor geschikt. De Arduino-programmeertaal is niet de meest "gebruikersvriendelijke". Nu is dat in veel gevallen niet zo'n probleem, omdat de meeste Arduino-programma's niet erg ingewikkeld zijn. Dit betekent ook dat Arduino niet een geschikte omgeving is om je programmeerkennis uit te breiden - behalve voor het programmeren van "embedded systems".

Opbouw van het materiaal

Het Arduino-materiaal op deze website bestaat uit de volgende onderdelen:

  • lessen: praktische opdrachten met bijbehorende vragen en experimenten;
  • achtergrondmateriaal, met een uitgebreidere uitleg van de verschillende concepten en onderdelen;
  • cheatsheets: een beknopte samenvatting van het achtergrondmateriaal, om te gebruiken bij het praktisch werk.
  • (docentenmateriaal)

Opbouw van een les

Een les bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. inleiding: doel, voorkennis, nodige hardware-onderdelen, nodige software
  2. tutorial: nabouwen van een gegeven schakeling en programma, met een uitleg over de werking.
  3. vragen en experimenten - gericht op het begrijpen van de schakeling en het programma.
  4. extra vragen en experimenten - gericht op uitbreiding en verdieping

Alle leerlingen moeten de eerste drie onderdelen kunnen begrijpen en uitvoeren - binnen redelijke tijd. De extra vragen en opdrachten zijn optioneel, maar in principe voor alle leerlingen zinvol.

Manier van werken

Er zijn twee aspecten aan het werken met Arduino's die soms strijdig zijn:

  • de kortste weg naar een aansprekend resultaat;
  • werken op zo'n manier dat je begrijpt wat je doet.

We gaan ervan uit dat leerlingen een eerste kennismaking met programmeren en met "physical computing" gehad hebben, bijvoorbeeld met behulp van de microbit. Bij zo'n eerste kennismaking is vooral de kortste weg naar een leuk resultaat van belang, voor de motivatie van de leerlingen.


Bij het uitvoeren van de lessen zijn de volgende aspecten van belang:

  • kleine stappen

Kleine stappen