Arduino lessen/les 7: verschil tussen versies

Uit Lab
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Regel 11: Regel 11:
* de aansluitdraden van de servo zijn voorzien van een connector; daarop passen breadboard-draadjes voor aansluiting op het breadboard of op de Arduino.
* de aansluitdraden van de servo zijn voorzien van een connector; daarop passen breadboard-draadjes voor aansluiting op het breadboard of op de Arduino.
* de servo heeft 3 aansluitingen: (i) GND (bruin of zwart), (ii) voeding - bijv. 5V (rood); (iii) data (oranje, geel, of wit).
* de servo heeft 3 aansluitingen: (i) GND (bruin of zwart), (ii) voeding - bijv. 5V (rood); (iii) data (oranje, geel, of wit).
* sluit GND en 5V aan op de voedingslijnen op het breadboard.
** sluit GND en 5V aan op de voedingslijnen op het breadboard.
* sluit de data-verbinding aan op D9 van de Arduino
** sluit de data-verbinding aan op D9 van de Arduino


Als sketch gebruik je: Bestand->Voorbeelden->Servo->Knob
Als sketch gebruik je: Bestand->Voorbeelden->Servo->Knob

Versie van 26 aug 2015 09:29

Servo-motoren

Een servo is een motor die gebruikt wordt voor besturing - in tegenstelling tot andere motoren, die je meestal gebruikt voor aandrijving. Enkele voorbeelden: besturing van een robot, speelgoedauto, modelvliegtuig, enz.

In deze opstelling voeren we de gewenste stand van de servo in met een potmeter.

Voor het aansturen van de servo maken we gebruik van de Servo-library. Het uiteindelijke programma is daardoor erg eenvoudig.

Ook het opbouwen van de hardware is eenvoudig:

  • de aansluitdraden van de servo zijn voorzien van een connector; daarop passen breadboard-draadjes voor aansluiting op het breadboard of op de Arduino.
  • de servo heeft 3 aansluitingen: (i) GND (bruin of zwart), (ii) voeding - bijv. 5V (rood); (iii) data (oranje, geel, of wit).
    • sluit GND en 5V aan op de voedingslijnen op het breadboard.
    • sluit de data-verbinding aan op D9 van de Arduino

Als sketch gebruik je: Bestand->Voorbeelden->Servo->Knob

/* 
 Controlling a servo position using a potentiometer (variable resistor) 
 by Michal Rinott <http://people.interaction-ivrea.it/m.rinott> 

 modified on 8 Nov 2013 by Scott Fitzgerald  http://www.arduino.cc/en/Tutorial/Knob
*/

#include <Servo.h>

Servo myservo;  // create servo object to control a servo

int potpin = 0;  // analog pin used to connect the potentiometer
int val;    // variable to read the value from the analog pin

void setup()
{
  myservo.attach(9);  // attaches the servo on pin 9 to the servo object
}

void loop() 
{ 
  val = analogRead(potpin);            // reads the value of the potentiometer (value between 0 and 1023) 
  val = map(val, 0, 1023, 0, 180);     // scale it to use it with the servo (value between 0 and 180) 
  myservo.write(val);                  // sets the servo position according to the scaled value 
  delay(15);                           // waits for the servo to get there 
}

Uitleg bij dit programma:

  • #include Servo.h: we gebruiken de Servo library; Servo.h bevat het interface daarvoor
  • de potmeter is aangesloten op A0
  • de map-functie kun je gebruiken om een waarde in een ander bereik te schalen. Dit gebruik je vaak om een analoge invoerwaarde om te zetten in het bereik dat je nodig hebt voor uitvoer.
  • delay: de servo is een mechanische constructie: deze is veel trager dan een computer, zelfs een eenvoudige computer als een Arduino.


Zie ook:


Als de servo zich "misdraagt" kan dat liggen aan de grote stroom die de servo gebruikt als deze begint te bewegen. Hierdoor kan de spanning inzakken, waardoor de elektronica niet meer goed werkt. Dit kun je oplossen door een grote condensator (470 uF of meer) over de voedingslijnen op het breadboard te plaatsen, dicht bij de aansluiting van de servo.

> Meestal gebruik je hiervoor een elektrolytische condensator. Deze moet je wel op de juiste manier aansluiten (anders loop je het risico dat deze ontploft...): de plus en/of min-aansluiting zijn duidelijk aangegeven.