ICTdag/opmerkingen

Uit Lab
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
De printervriendelijke versie wordt niet langer ondersteund en kan weergavefouten bevatten. Werk uw browserbladwijzers bij en gebruik de gewone afdrukfunctie van de browser.
  • welke programmeertaal(en)?
    • gebruik in het begin een taal die vooral op de concepten gericht is, met minder problemen in de vorm (syntax);
      • bijvoorbeeld: een blokjes-taal; Python
    • gebruik na enige tijd meer dan 1 taal: dat helpt de concepten en de vorm ervan te onderscheiden;
    • in de praktijk gebruikt een programmeur vaak een tiental talen, een niet-programmeur enkele talen;
    • nog niet sterk in het VO aanwezig, wel een belangrijke ontwikkeling: functionele programmeertalen.
  • werkvormen
    • werken in tweetallen (pair programming)
    • delen en samenwerken: afkijken moet
    • samen leren: pas als leerlingen er samen niet uitkomen, vragen ze hulp aan de docent
    • vanaf het begin is zelf leren plannen belangrijk
    • => samenwerken in projecten (met verschillende rollen)
  • ondersteuning
    • inzet van gevorderde leerlingen (je leert extra als je het anderen uitlegt)
    • inzet van studenten - informatica-opleidingen, bijvak informatica/programmeren voor niet-informatici
    • inzet van professionals, experts uit bedrijfsleven - bijv. voor leerlingen die dieper willen gaan
  • samenwerken met collega's in een netwerk, ook buiten de eigen school
    • Betapartners-netwerk Informatica
  • opbouwen van kennis op school
    • robotica/informatica-club (bijv. op vrijdagmiddag)
    • CoderDojo's organiseren (ook voor bijv. basisschoolleerlingen)

Waar moet je op letten bij de keuzen voor bepaald materiaal?

  • is het geschikt voor mijn leerdoelen en doelgroep?
    • inhoudelijke kwaliteiten
    • didactische kwaliteiten
    • goede mix van creativiteit en beheersing
  • welke infrastructuur is nodig?
    • per leerling?
    • in de school (bijv. netwerk)
  • wat is de ondersteuning voor leerlingen?
    • hoeveel begeleiding hebben leerlingen nodig?
    • wie kan die begeleiding verzorgen?
  • wat is de ondersteuning voor docenten?
    • welke community ondersteunt dit?
    • docenten-materiaal
    • nascholing, professionalisering
  • hoe toekomstbestendig is dit?
    • de wereld verandert snel, houdt dit materiaal de ontwikkelingen bij?
    • (community en "massa" is belangrijk)
  • wat zijn de kosten?
  • kan ik de vorderingen van mijn leerlingen volgen?
    • per materiaal verschillend...
    • meer generieke oplossingen?
  • kan ik het materiaal zelf aanpassen?
    • open source materiaal: CC-BY of CC-BY-SA
  • wat zijn de totale kosten?
    • van de gegeven voorbeelden: hardware kost geld, de rest is gratis(!)
    • professionalisering en ondersteuning kost tijd.