ICTdag/Scratch

Uit Lab
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
De printervriendelijke versie wordt niet langer ondersteund en kan weergavefouten bevatten. Werk uw browserbladwijzers bij en gebruik de gewone afdrukfunctie van de browser.
ICTdag

Zie ook Regels en richtlijnen
Zie ook Artikelen bewerken

Wat is het?

Scratch is een eenvoudige "blokjes"-programmeertaal, geschikt voor een eerste begin met programmeren.

Je kunt Scratch op verschillende manieren gebruiken:

Voor wie geschikt? Welke voorkennis is vereist?

Scratch is geschikt voor kinderen vanaf ca. 8 jaar: je moet kunnen lezen en een beetje kunnen rekenen. Je hebt verder geen speciale kennis van programmeren of van wiskunde nodig: dat leer je al doende.

Scratch benadrukt het creatieve aspect van het programmeren: niet alleen in de programma's, maar ook in de vormgeving eromheen.

De mogelijkheden voor Scratch zijn erg groot. Je kunt Scratch eventueel ook gebruiken voor het aansturen van een Arduino.

De online-omgeving voor Scratch is gericht op samenwerken en samen leren. Leerlingen kunnen hun resultaten delen via een Studio.

Welke materialen zijn beschikbaar?

Er is heel veel materiaal beschikbaar; we geven hier enkele voorbeelden om om te beginnen.

Er is een Nederlandse MOOC (online cursus) voor kinderen. Deze is ontwikkeld aan de TU Delft, door Felienne Hermans. Hierbij komt ook het "netjes programmeren" aan de orde.

Welke ondersteuning is er voor leerlingen?

Leerlingen kunnen de online-tutorials of de offline-werkboeken grotendeel zelfstandig verwerken. Dit geldt ook voor de MOOC.

Welke ondersteuning voor docenten?

Je kunt een teacher-account aanvragen. Daarmee kun je je eigen klassen aanmaken, de vorderingen van je leerlingen volgen, enz. Zie:

Wat is een volgende stap na Scratch?

De blokjes-taal van Scratch helpt in het begin om de nadruk te leggen op de programmeerconcepten, in plaats van op syntax-regels. Leerlingen maken hierdoor minder tekst-fouten die in het begin erg frustrerend kunnen zijn.

De blokjes-taal van Scratch heeft de nodige beperkingen, waardoor je niet altijd de programma's kunt schrijven die je wilt schrijven. Het voordeel van Scratch is dat het erg concreet is; het nadeel is dat "abstractie" in Scratch lastig is. Voor een volgende stap is dat van belang. Als je dit in een blokjes-omgeving wilt doen, kun je overstappen op Snap! Dit is "volwassen" versie van Scratch die aan Berkeley universiteit gebruikt wordt voor het college "Informatica voor niet-informatici".

Op een bepaald moment willen leerlingen een meer "volwassen" omgeving, met tekst-gebaseerde talen. Een goede volgende stap is het gebruik van Python.

Een eerste kennismaking

  • Ga naar de Scratch-website: https://scratch.mit.edu
  • Selecteer de tab "Maak"
  • Selecteer in de tutorials rechts: Beginnen met Scratch
    • Soms moet je de tutorials zichtbaar maken door op het vraagteken rechts te klikken.

Orientatie op het docenten-materiaal

  • bekijk het docenten-materiaal dat hierboven genoemd is (via de links).
    • als je met meerdere personen bent, kun je de eerste verkenning onderling verdelen.
    • vergeet de teacher-faqs daarbij niet.