Physical computing/Motoren en relais

Uit Lab
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Physical computing
Arduino Basis
  1. Led-0: breadboard, LED, weerstand
  2. Blink-1
  3. Button-1
  4. Blink-freq: frequentie
  5. Blink-PWM: pulsbreedte-modulatie
  6. Analoge input

Een actuator zet informatie om in een fysiek verschijnsel. Dit fysieke verschijnsel kan soms veel energie (of vermogen: energie/s) nodig hebben: denk aan de beweging van een motor, of het licht van een krachtige lamp. Een microcontroller heeft maar heel weinig vermogen: je hebt dan een manier nodig om met informatie (van de microcontroller) een groot vermogen aan te sturen - bijvoorbeeld een krachtige motor.


Servo-motoren

Een servo-motor is het eenvoudigste voorbeeld van een "power" actuator. Een servo-motor heeft drie aansluitingen: een digitale input, een "power" input, bijvoorbeeld 5V, en een gemeenschappelijke aarde (0V). De digitale input is een PWM-input: de duty cycle bepaalt de positie van de servo-arm. (De frequentie is typisch 50 Hz.

Frequency/period are specific to controlling a specific servo. A typical servo motor expects to be updated every 20 ms with a pulse between 1 ms and 2 ms, or in other words, between a 5 and 10% duty cycle on a 50 Hz waveform. With a 1.5 ms pulse, the servo motor will be at the natural 90 degree position. With a 1 ms pulse, the servo will be at the 0 degree position, and with a 2 ms pulse, the servo will be at 180 degrees. You can obtain the full range of motion by updating the servo with an value in between. (SparkFun: https://learn.sparkfun.com/tutorials/pulse-width-modulation/all)