Lab:Physical computing leerlijn/Opbouw
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Overzicht
De leerlijn Physical computing bestaat uit 3 fases:
- kennismaking, waarin leerlingen de mogelijkheden van Physical computing verkennen
- brede basis, voor het verwerven van basiskennis en vaardigheden voor Physical computing toepassingen
- verdieping, voor meer gespecialiseerde kennis en vaardigheden
Kennismaking
- oriëntatie en kennismaking met basisbegrippen van physical computing en programmeren
- "engagement" en succes-ervaringen belangrijker dan kennis en vaardigheden
- aansluiting bij persoonlijke interesses - via nabouw-projecten
- hardware: microbit met ingebouwde sensoren en eventueel Grove onderdelen; eventueel geprepareerde opstellingen
- programmeren: Makecode (blokjes) programmeren (bijv. micro-bit.nl leskaarten)
- eventueel: naast ingebouwde sensoren en actuatoren, gebruik van Grove componenten.
Leerdoelen
- kunnen benoemen van de hardware-onderdelen van een physical computing systeem
- bijvoorbeeld aan de hand van een micro:bit-hardware, en in een schema
- kennis van enkele (ingebouwde) sensoren en actuatoren;
- en van de besturing daarvan vanuit software (blokjes);
- identificeren van physical computing-voorbeelden in de eigen omgeving
- voorbeelden van het gebruik voor: natuurkunde-experimenten; creatieve opstellingen; games; e.d.
- enig begrip van het "waarom" van physical computing;
- bijvoorbeeld: waarom heb je een controller nodig? welke extra mogelijkheden geeft dit?
- wat maakt een apparaat of oplossing "slim"?
Software
- Makecode (blokjesprogrammeren)
Hardware
- microbit met ingebouwde sensoren en actuatoren
- Grove shield met extra Grove sensoren
- geprepareerde opstellingen (bijvoorbeeld: kruispunt)
Lesmateriaal
- bijv. micro-bit.nl leskaarten (DevLab/Fontys)
Basis
De basisprincipes van Physical computing komen hier aan de orde: begrippen die je in vrijwel elk project nodig hebt.
Persoonlijke interesses kunnen in de projecten vorm krijgen.
Programmeren in Makecode/blokjes en in Python.H Hardware: in eerste instantie nog via Grove, maar ook kennismaking met breadboard.
Elektriciteit; spanning, stroom, weerstand, vermogen, energie
- waarvoor heb je deze kennis nodig? onder andere om databladen (datasheets) van sensoren en actuatoren e.d. te kunnen lezen; om te weten hoe je deze moet aansluiten; en of bepaalde onderdelen wel te combineren zijn?
Signalen en events
- waarvoor heb je deze kennis nodig? deze begrippen komen in bijna elke toepassing voor.
- signaal: op elk moment waarde; analoog; digitaal, discretisatie;
- A/D omzetting; schalen (omrekenen) van input
- D/A omzetting (PWM?); schalen (omrekenen) van output
- periodieke signalen; periode, frequentie; duty cycle, PWM
- events: bijvoorbeeld indrukken van een knop; "beweging" - bewegingsdetector
Tijd; timers
- (gekoppeld aan events; PWM)
Besturing: eindige automaten
- waarvoor heb je deze kennis nodig? komen in veel toepassingen voor
- directe besturing: van input naar output (met eventueel scholing)
- toestandsafhankelijke besturing: eindige automaten
- splitsen in een eenvoudige inleiding en een verdieping.
Serie-protocollen
- gebruik van libraries - voor i2c en SPI; en voor specifieke sensoren; voor digitale LEDs
- master/slave; adressering
Verdieping
Naast de uitgewerkte bouwstenen, zijn er nog veel meer andere bouwstenen beschikbaar:
- sensoren, actuatoren
- libraries
Je leert hoe je daar mee om kunt gaan; hoe je de beschrijvingen leest (o.a. datasheets);
- elektronica
- lezen van schema; omzetten in schakeling op breadboard
- motoren en relais
- soorten motoren
- geluid en muziek
- licht
- communicatie
- radio-communicatie
- metingen, communicatie met host-computer
- processen?
- GPS
- robotica
- eindige automaten?