Physical computing leerlijn
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Deze pagina beschrijft de opzet van een leerlijn Physical computing voor het voortgezet onderwijs. Deze beschrijving is in eerste instantie bedoeld voor docenten.
- Wat is Physical computing?
- Waarom Physical computing op school?
- Waarom Physical computing thuis?
- Physical computing op school - hoe?
- Hoe begin je met Physical computing?
- Eerste lessen
- Robotica/Physical computing middagen
- Wat zijn punten van aandacht?
- grote verschillen tussen leerlingen
Uitgangspunten
- het begint met "engagement"; daarna: verwerven van kennis en vaardigheden
- veel leerpaden mogelijk; bijvoorbeeld richting robotica, of bijv. IoT
- "mastery based learning"; afronden van onderdelen belangrijk!
- modules (voor verwerven van kennis en vaardigheden) en projecten (voor demonstreren van kennis en vaardigheden)
- (voor de basisprincipes en beheersen van concepten werkt "JIT leren" niet zo goed)
- wiki met achtergrondmateriaal, voor JIT leren van specifieke onderwerpen
- (JIT leren is prima waar het de technologie betreft)
- NB: onderscheid (leren) maken tussen concepten en actuele technologie
Physical computing: naar een leerlijn
Stap 1: kennismaking
- kennismaking met basisbegrippen van physical computing en programmeren
- bijv.: micro:bit met blokjesprogrammeren
- "engagement" belangrijker dan kennis en vaardigheden; succes-ervaringen
- aansluiting bij persoonlijke interesses - via projecten (die je kunt nabouwen)
- eventueel: naast ingebouwde sensoren en actuatoren, gebruik van Grove componenten.
Leerdoelen:
- kunnen benoemen van de hardware-onderdelen van een physical computing systeem,
bijvoorbeeld aan de hand van een micro:bit; en in een schema
- kennis van enkele sensoren en actuatoren; en hoe je deze bestuurt vanuit software (blokjes)
- identificeren van physical computing-voorbeelden in de eigen omgeving
- (enig begrip van het "waarom" van physical computing; waarom heb je een controller nodig?)
Software
- Makecode (blokjesprogrammeren)
Hardware
- microbit
- eventueel: Grove shield
- met extra Grove sensoren
Lesmateriaal
- bijv. DevLab materiaal
Stap 2: (Brede?) Basis
De basisprincipes van Physical computing komen hier aan de orde: begrippen die je in vrijwel elk project nodig hebt.
Persoonlijke interesses kunnen in de projecten vorm krijgen.
Stap 3: Verdieping (naar keuze)
Sensoren | Actuatoren | Signalen en Events | Besturen |
---|---|---|---|
aap | noot | mies | enz |
Koptekst | Koptekst | Koptekst |
---|---|---|
Voorbeeld | Voorbeeld | Voorbeeld |
Voorbeeld | Voorbeeld | Voorbeeld |
Voorbeeld | Voorbeeld | Voorbeeld |