Physical computing leerlijn
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Deze pagina beschrijft de opzet van een leerlijn Physical computing voor het voortgezet onderwijs. Deze beschrijving is in eerste instantie bedoeld voor docenten.
- Wat is Physical computing?
- Waarom Physical computing op school?
- Waarom Physical computing thuis?
- Physical computing op school - hoe?
- Hoe begin je met Physical computing?
- Eerste lessen
- Robotica/Physical computing middagen
- Wat zijn punten van aandacht?
- grote verschillen tussen leerlingen
Uitgangspunten
- het begint met "engagement"; daarna: verwerven van kennis en vaardigheden
- veel leerpaden mogelijk; bijvoorbeeld richting robotica, of bijv. IoT
- "mastery based learning"; afronden van onderdelen belangrijk!
Physical computing: naar een leerlijn
Stap 1: kennismaking
- kennismaking met basisbegrippen van physical computing en programmeren
- bijv.: micro:bit met blokjesprogrammeren
- "engagement" belangrijker dan kennis en vaardigheden; succes-ervaringen
- aansluiting bij persoonlijke interesses - via projecten (die je kunt nabouwen)
- eventueel: naast ingebouwde sensoren en actuatoren, gebruik van Grove componenten.
Stap 2:
Sensoren | Actuatoren | Signalen en Events | Besturen |
---|---|---|---|
aap | noot | mies | enz |
Koptekst | Koptekst | Koptekst |
---|---|---|
Voorbeeld | Voorbeeld | Voorbeeld |
Voorbeeld | Voorbeeld | Voorbeeld |
Voorbeeld | Voorbeeld | Voorbeeld |