Overleg:Arduino/Digitale uitvoer: verschil tussen versies
Regel 42: | Regel 42: | ||
Overigens is BOOL en bool en boolean in C/C++/Arduino niet altijd goed te begrijpen, zie: https://github.com/arduino/Arduino/issues/2147 | Overigens is BOOL en bool en boolean in C/C++/Arduino niet altijd goed te begrijpen, zie: https://github.com/arduino/Arduino/issues/2147 | ||
In C++ is de conversie tussen <code>int</code> en <code>bool</code> goed gedefinieerd: <code> (int) false == 0 </code>, en <code>(int) true == 1 </code>; <code>(bool) 0 == false</code>, en <code>(bool) 1 == true</code>. Op die manier kun je ook met bool-waarden rekenen. | In C++ is de conversie tussen <code>int</code> en <code>bool</code> goed gedefinieerd: <code> (int)false == 0 </code>, en <code>(int)true == 1 </code>; <code>(bool)0 == false</code>, en <code>(bool)1 == true</code>. Op die manier kun je ook met bool-waarden rekenen. | ||
=== Rekenen met LOW en HIGH === | === Rekenen met LOW en HIGH === |
Versie van 11 dec 2015 18:36
Over LOW, HIGH, en het rekenen met deze waarden
Voor het uitlezen en aansturen van de digitale ingangen en uitgangen gebruikt de Arduino-taal de constanten LOW en HIGH.
De beschrijving van deze constanten in de Arduino-documentatie is verwarrend: zie https://www.arduino.cc/en/Reference/Constants.
Bij deze digitale in- en uitgangen heb je te maken met twee werelden die gekoppeld worden: de wereld van de software - waar een digitale ingang of uitgang overeenkomt met een bit, met de waarde 0 of 1; en de wereld van de hardware, waar je werkt met spanningsniveaus.
Door het gebruik van de constanten LOW en HIGH probeert men in de Arduino-taal het niveau van de spanning op de betreffende aansluiting aan te geven. Verschillende systemen werken daar met verschillende spanningsniveaus. Bovendien heb je nog het verschil tussen input en output: een input-spanning kleiner dan 3V wordt (bij de Arduino UNO) gezien als een LOW waarde.
Je kunt dit in de volgende tabel zien:
software | hardware-1 output | hardware-1 input | hardware-2 output | hardware-2 input |
---|---|---|---|---|
LOW | 0V | < 1.5V | 0V | < 0.8V |
HIGH | 5V | > 3V | 3.3V | > 2V |
De waarden die gegeven worden in de Arduino-documentatie kloppen niet helemaal: zie bijv. https://learn.sparkfun.com/tutorials/logic-levels voor een discussie van de logische (spannings)niveaus in het algemeen, en voor de Arduino hardware in het bijzonder. Er is een gebied waar de waarde (als input) niet gedefinieerd is. Bovendien kan in het geval van een output, de spanning voor LOW iets hoger zijn dan 0V, en voor HIGH iets lager dan 5V.
In principe spreekt de Arduino-documentatie zich er niet over uit wat de waarden van LOW en HIGH zijn aan de software-kant. Het enige wat vastligt is dat het constanten zijn: met andere woorden, je kunt een waarde vergelijken met LOW of HIGH:
if (in == HIGH) {
someAction();
}
LOW en HIGH in software
Wat ontbreekt in bovenstaande tabel is welke waarde LOW en HIGH in de software hebben. Dat heb je nodig als je ermee wilt gaan rekenen.
LOW en HIGH zijn geen boolean waarden
De Arduino-taal is een variant van C++. Dit betekent dat er geen boolean waarden zijn, of een boolean type. Je kunt een waarde wel gebruiken in een conditie, bijvoorbeeld bij een if- of een while-statement. In dat geval komt de waarde 0 overeen met false, en elke andere waarde met true.
Binnen de Arduino-taal (library) zijn er overigens wel constanten false
en true
.
Overigens is BOOL en bool en boolean in C/C++/Arduino niet altijd goed te begrijpen, zie: https://github.com/arduino/Arduino/issues/2147
In C++ is de conversie tussen int
en bool
goed gedefinieerd: (int)false == 0
, en (int)true == 1
; (bool)0 == false
, en (bool)1 == true
. Op die manier kun je ook met bool-waarden rekenen.
Rekenen met LOW en HIGH
Geen enkele aanname
Als je geen enkele aanname wilt doen met betrekking tot LOW en HIGH, dan moet je voor het rekenen met digitale inputs en outputs altijd een omzetting doen, bijvoorbeeld:
if (in == HIGH) {
value = 1;
} else {
} value = 0;
Dit kun je eventueel afkorten als: value = (in == HIGH) ? 1 : 0;
, maar het blijft omslachtig.
Aanname: LOW en HIGH zijn bits
Een veilige aanname is dat LOW en HIGH bits zijn: deze representeren de waarden 0 en 1, hoewel we niet weten of LOW==0 of LOW==1.
In dit geval krijg je de inverse van een LOW/HIGH-waarde x
door middel van 1 - x
.
Voor andere berekeningen moeten we de conversie uitvoeren zoals eerder beschreven.
Aanname: LOW==0 en HIGH ==1
In de Arduino-sofware wordt de volgende definitie gebruikt:
#define HIGH 0x1
#define LOW 0x0
Met andere woorden:
- LOW en HIGH zijn getallen (
int
) - met duidelijk gedefinieerde waarden.
Deze waarden zijn afkomstig vanuit de Wiring software, waar de Arduino software van afgeleid is. Dit betekent dat je rustig kunt aannemen dat deze waarden niet zullen veranderen. Het risico is te groot dat er onderdelen van de software niet meer werken.
(Ik begrijp overigens niet waarom hier een hexadecimale notatie gebruikt wordt. Volgens mijn zijn 0 en 1 dezelfde waarde voor alle talstelsels met grondtal >= 2.)
(Zie op GitHub: Arduino/hardware/arduino/avr/cores/arduino/Arduino.h, en Arduino/hardware/arduino/sam/cores/arduino/wiring_constants.h)
Geschiedenis: Wiring
De Arduino software is afgeleid van Wiring (wiring.
Citaat:
HIGH
Reserved word representing the logical value 1 (ON, 5 volts).LOW
Reserved word representing the logical value 0 (OFF, 0 volts).
Ik vind de code-voorbeelden op http://wiring.org.co/reference/LOW.html niet echt om aan te zien.
=== LOW en HIGH zijn geen boolean waarden ===
De Arduino-taal is een variant van C++. Dit betekent dat er geen boolean waarden zijn, of een boolean type. Je kunt een waarde wel gebruiken in een conditie, bijvoorbeeld bij een if- of een while-statement. In dat geval komt de waarde 0 overeen met ''false'', en ''elke andere waarde'' met ''true''.
Binnen de Arduino-taal (library) zijn er overigens wel constanten <code>false</code> en <code>true</code>.
Overigens is BOOL en bool en boolean in C/C++/Arduino niet altijd goed te begrijpen, zie: https://github.com/arduino/Arduino/issues/2147
In C++ is de conversie tussen int en bool goed gedefinieerd: <code> (int) false == 0 </code>, en <code>(int) true == 1 </code>; <code>(bool) 0 == false</code>, en <code>(bool) 1 == true</code>. Op die manier kun je ook met bool-waarden rekenen.