Arduino-lite: verschil tussen versies
(→Servo) |
|||
Regel 58: | Regel 58: | ||
* wat zou je hiervoor willen leren? | * wat zou je hiervoor willen leren? | ||
En je | En je schrijft over je ervaringen met Arduino in deze eerste weken: | ||
* wat vind je hier leuk aan? | * wat vind je hier leuk aan? | ||
* wat vind je hier lastig aan? | * wat vind je hier lastig aan? | ||
* welke informatie of hulp heb je gemist/zou je graag gehad willen hebben? | * welke informatie of hulp heb je gemist/zou je graag gehad willen hebben? | ||
* wat voor andere opmerkingen heb je voor ons? | |||
De deadline voor het inleveren van dit document is: 16 september 24:00 uur. | De deadline voor het inleveren van dit document is: 16 september 24:00 uur. |
Huidige versie van 9 sep 2015 om 13:21
Inleiding Arduino
Het doel van dit korte project is om je kennis te laten maken met Arduino: wat is het, wat kun je ermee, en: wat wil jij ermee maken?
De manier van werken in deze eerste werken is vooral: doorwerken van voorbeelden en tutorials. Hierin staat precies beschreven wat je moet doen om een werkend resultaat te krijgen. Op deze manier proberen we je in korte tijd met een aantal basiselementen kennis te laten maken.
Deze manier van werken is niet typisch voor meer gevorderd gebruik van Arduino. Als je zelf iets wilt maken, moet je je eigen creativiteit erop loslaten. En je moet goed begrijpen waar je mee bezig bent: zowel voor hardware als voor software geldt dat "Copy-Paste" zich op een bepaald moment tegen je kan keren. In een volgende Arduino-module geven we meer aandacht aan het begrijpen en aan het zelf bedenken.
Bij deze eerste oefeningen gebruiken we alleen een "kale" Arduino-opstelling. In de praktijk bouw je deze vaak in: in een robot, in speelgoed, in een game-opstelling, in een huis, enz. Ook in dit inbouwen kun je je eigen creativiteit kwijt: dit bepaalt mede wat een gebruiker ermee doet.
Het belangrijkste resultaat van deze weken is een beschrijving van een uitdagend project wat jij met Arduino zou willen uitvoeren. Mogelijk kun je dat bij ICT in de Wolken maken.
- Dat hoeft niet in één stap: je moet misschien eerst (beter) leren programmeren, iets meer over de hardware leren, enz. Bij het opstellen van een plan daarvoor kunnen wij je helpen.
Opdrachten
De opdrachten staan beschreven op: infvo.com/lab
De praktische opdrachten doe je tijdens de bijeenkomsten van ICT in de Wolken. De opdrachten voor het bekijken van andere projecten zijn huiswerk.
Daar kun je ook meer informatie vinden over Arduino.
Je kunt ook de tutorials op het web raadplegen, bijvoorbeeld:
Open Source
Een groot voordeel van Arduino is dat alles Open Source is, zowel de software als de hardware. Dit zorgt onder meer voor dat alles betaalbaar is. Maar veel belangrijker is dat je van alles kunt zien hoe dit werkt, en dat je alles kunt aanpassen aan jouw doel ("remix"). Bovendien is er een grote community die je kan en wil helpen als je ergens zelf niet uitkomt.
Servo
Een servo is een motor die gebruikt wordt voor besturing - in tegenstelling tot andere motoren, die je meestal gebruikt voor aandrijving. Enkele voorbeelden: besturing van een robot, speelgoedauto, modelvliegtuig, enz.
In deze opstelling voeren we de gewenste stand van de servo in met een potmeter.
Voor het aansturen van de servo maken we gebruik van de Arduino-library hiervoor. Het uiteindelijke programma is daardoor erg eenvoudig.
Ook het opbouwen van de hardware is eenvoudig:
- de aansluitdraden van de servo zijn voorzien van een connector; daarop passen breadboard-draadjes voor aansluiting op het breadboard of op de Arduino.
- de servo heeft 3 aansluitingen: (i) GND (bruin of zwart), (ii) voeding - bijv. 5V (rood); (iii) data (oranje of geel).
- sluit GND en 5V aan op de voedingslijnen op het breadboard.
- sluit de data-verbinding aan op Dx van de Arduino
Zie ook: https://learn.adafruit.com/adafruit-arduino-lesson-14-servo-motors
Als de servo zich "misdraagt" kan dat liggen aan de grote stroom die de servo gebruikt als deze begint te bewegen. Hierdoor kan de spanning inzakken, waardoor de elektronica niet meer goed werkt. Dit kun je oplossen door een grote condensator (470 uF of meer) over de voedingslijnen op het breadboard te plaatsen, dicht bij de aansluiting van de servo.
- Meestal gebruik je hiervoor een elektrolytische condensator. Deze moet je wel op de juiste manier aansluiten (anders loop je het risico dat deze ontploft...): de plus en/of min-aansluiting zijn duidelijk aangegeven.
Inleveren
Je maakt in een tekst-document in Google Drive (ictindewolken.nl account), en dit document deel je met walliepeelen@ictindewolken.nl, hakanakkas@ictindewolken.nl, en eelcodijkstra@ictindewolken.nl.
In dit document beschrijf je wat je bij ICT in de Wolken met Arduino wilt doen:
- wat is je droomproject? wat wil je daarmee bereiken?
- probeer dit zo beeldend mogelijk te beschrijven.
- geeft aan wat je denkt nodig te hebben (een eerste inschatting is voldoende).
- wat zou je hiervoor willen leren?
En je schrijft over je ervaringen met Arduino in deze eerste weken:
- wat vind je hier leuk aan?
- wat vind je hier lastig aan?
- welke informatie of hulp heb je gemist/zou je graag gehad willen hebben?
- wat voor andere opmerkingen heb je voor ons?
De deadline voor het inleveren van dit document is: 16 september 24:00 uur.