Logistieke Robots/les 3: verschil tussen versies

Uit Lab
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Regel 28: Regel 28:


=== Controleren of Python werkt in Blender ===
=== Controleren of Python werkt in Blender ===
Om te testen of de link tussen Blender en Python werkt, voeren we de volgende stappen uit:
# Voeg aan Robot_11 (de voorste) een Always sensor toe. <br>  [[Bestand:Voorbeeld.png]]
# Voeg aan Robot_11 de Python controller ‘Text.py’ toe: <br> [[Bestand:Les3-robot11-python-controller.png]]
# Link de controller met de sensor: <br> [[Bestand:Voorbeeld.png]]
Typ in de Text Editor:      print(“Hello”)
Ga na de spel modus en kijk naar de console. Dit moet er nu in de console te zien zijn:
[[Bestand:Voorbeeld.png]]

Versie van 9 dec 2014 08:51

Logistieke Robots

Lessen

  1. Les 1
  2. Les 2
  3. Les 3
  4. Les 4
  5. Les 5
  6. Les 6
  7. Les 7
  8. Les 8

Software

Zie ook Regels en richtlijnen
Zie ook Artikelen bewerken

Morsy besturen met Python

In de vorige les hebben we gezien dat de controller van Morsy veel complexer wordt als we hem autonoom aan willen sturen. Wanneer we Morsy nog meer taken willen geven, en wanneer we Morsy in een groep willen laten werken, zijn de logic bricks niet meer toereikend. Daarom gaan we Blender combineren met de programmeertaal Python.

Controleer eerst of de juiste versie van Python op je systeem geïnstalleerd is, op de juiste plaats. (Zie: Python installeren voor verdere aanwijzingen.) In sommige gevallen is Python geïnstalleerd als onderdeel van Blender.

Blender combineren met programmeertaal Python

In deze les gebruiken we warehouse.blend. Deze omgeving zullen we gedurende de rest van het project gebruiken. Het openen van het bestand gaat nu anders omdat we de Python output willen zien.

OS X: Blender opstarten met Terminal

Ga naar de Blender applicatie en open de Package Contents van Blender.

Show Package contents

Open vervolgens het blender executable bestand via het openen van de volgende folders:

Blender starten met terminal

Als Blender opstart, kun je via File>Open het bestand “warehouse.blend” openen.

Windows:

Open Blender op de gebruikelijke manier. Ga naar de Info Window en klik op Window >Toggle System Console. Er is nu een extra scherm in beeld.

Wanneer je de file “warehouse.blend” geopend hebt, zie je in het window linksonder een Tekst Editor. Hier kun je een Python controller ontwikkelen.

Controleren of Python werkt in Blender

Om te testen of de link tussen Blender en Python werkt, voeren we de volgende stappen uit:

  1. Voeg aan Robot_11 (de voorste) een Always sensor toe.
    Bestand:Voorbeeld.png
  2. Voeg aan Robot_11 de Python controller ‘Text.py’ toe:
    Les3-robot11-python-controller.png
  3. Link de controller met de sensor:
    Bestand:Voorbeeld.png


Typ in de Text Editor: print(“Hello”) Ga na de spel modus en kijk naar de console. Dit moet er nu in de console te zien zijn:

Bestand:Voorbeeld.png