Lab:Physical computing leerlijn/Opbouw: verschil tussen versies

Uit Lab
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{Zijbalk Physical computing leerlijn}} == Overzicht == De leerlijn Physical computing bestaat uit 3 fases: * kennismaking, waarin leerlingen de mogelijkheden va...')
 
Regel 13: Regel 13:
== Kennismaking ==
== Kennismaking ==


* oriëntatie en kennismaking met basisbegrippen van physical computing en programmeren
* "engagement" en succes-ervaringen belangrijker dan kennis en vaardigheden
* aansluiting bij persoonlijke interesses - via nabouw-projecten
* hardware: microbit met ingebouwde sensoren en eventueel Grove onderdelen; eventueel geprepareerde opstellingen
* programmeren: Makecode (blokjes) programmeren (bijv. micro-bit.nl leskaarten)
* eventueel: naast ingebouwde sensoren en actuatoren, gebruik van Grove componenten.


==== Leerdoelen ====
* kunnen benoemen van de hardware-onderdelen van een physical computing systeem
** bijvoorbeeld aan de hand van een micro:bit-hardware, en in een schema
* kennis van enkele (ingebouwde) sensoren en actuatoren;
* en van de besturing daarvan vanuit software (blokjes);
* identificeren van physical computing-voorbeelden in de eigen omgeving
* voorbeelden van het gebruik voor: natuurkunde-experimenten; creatieve opstellingen; games; e.d.
* enig begrip van het "waarom" van physical computing;
** bijvoorbeeld: waarom heb je een controller nodig? welke extra mogelijkheden geeft dit?
** wat maakt een apparaat of oplossing "slim"?
==== Software ====
* Makecode (blokjesprogrammeren)
==== Hardware ====
* microbit met ingebouwde sensoren en actuatoren
* Grove shield met extra Grove sensoren
* geprepareerde opstellingen (bijvoorbeeld: kruispunt)
==== Lesmateriaal ====
* bijv. micro-bit.nl leskaarten (DevLab/Fontys)


== Basis ==
== Basis ==


== Verdieping ==
== Verdieping ==

Versie van 24 mrt 2021 06:30

Physical computing leerlijn
Physical computing

Overzicht

De leerlijn Physical computing bestaat uit 3 fases:

  • kennismaking, waarin leerlingen de mogelijkheden van Physical computing verkennen
  • brede basis, voor het verwerven van basiskennis en vaardigheden voor Physical computing toepassingen
  • verdieping, voor meer gespecialiseerde kennis en vaardigheden


Kennismaking

  • oriëntatie en kennismaking met basisbegrippen van physical computing en programmeren
  • "engagement" en succes-ervaringen belangrijker dan kennis en vaardigheden
  • aansluiting bij persoonlijke interesses - via nabouw-projecten
  • hardware: microbit met ingebouwde sensoren en eventueel Grove onderdelen; eventueel geprepareerde opstellingen
  • programmeren: Makecode (blokjes) programmeren (bijv. micro-bit.nl leskaarten)
  • eventueel: naast ingebouwde sensoren en actuatoren, gebruik van Grove componenten.

Leerdoelen

  • kunnen benoemen van de hardware-onderdelen van een physical computing systeem
    • bijvoorbeeld aan de hand van een micro:bit-hardware, en in een schema
  • kennis van enkele (ingebouwde) sensoren en actuatoren;
  • en van de besturing daarvan vanuit software (blokjes);
  • identificeren van physical computing-voorbeelden in de eigen omgeving
  • voorbeelden van het gebruik voor: natuurkunde-experimenten; creatieve opstellingen; games; e.d.
  • enig begrip van het "waarom" van physical computing;
    • bijvoorbeeld: waarom heb je een controller nodig? welke extra mogelijkheden geeft dit?
    • wat maakt een apparaat of oplossing "slim"?

Software

  • Makecode (blokjesprogrammeren)

Hardware

  • microbit met ingebouwde sensoren en actuatoren
  • Grove shield met extra Grove sensoren
  • geprepareerde opstellingen (bijvoorbeeld: kruispunt)

Lesmateriaal

  • bijv. micro-bit.nl leskaarten (DevLab/Fontys)

Basis

Verdieping