Organisatie leerlijnen: verschil tussen versies

Uit Lab
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 8: Regel 8:
Elk concept heeft een wiki-pagina die het concept op een wikipedia-manier beschrijft:
Elk concept heeft een wiki-pagina die het concept op een wikipedia-manier beschrijft:
eerst globaal, en later meer in detail.
eerst globaal, en later meer in detail.
* elk concept heeft een naam; dit is ook de naam van de wiki-pagina
* we geven ook aan hoe en wanneer (en waarom) je een concept gebruikt
* concepten zijn vaak aan elkaar gerelateerd; hoe brengen we die relaties in kaart?
** bijvoorbeeld: spanning, stroom, weerstand, wet van Ohm, netwerk-wetten


=== Modules: lesmateriaal, leskaarten ===
=== Modules: lesmateriaal, leskaarten ===

Versie van 4 mrt 2021 18:31

In deze wiki willen we verschillende leerlijnen beschrijven, onder andere voor Physical Computing.

Aspecten

Badges: concepten en leerdoelen

In eerste instantie gaat het om de organisatie van de concepten en leerdoelen in badge-beschrijvingen. Per badge beschrijven we de concepten en de leerdoelen en de voorkennis. Elk concept heeft een wiki-pagina die het concept op een wikipedia-manier beschrijft: eerst globaal, en later meer in detail.

  • elk concept heeft een naam; dit is ook de naam van de wiki-pagina
  • we geven ook aan hoe en wanneer (en waarom) je een concept gebruikt
  • concepten zijn vaak aan elkaar gerelateerd; hoe brengen we die relaties in kaart?
    • bijvoorbeeld: spanning, stroom, weerstand, wet van Ohm, netwerk-wetten

Modules: lesmateriaal, leskaarten

In tweede instantie gaat het om het eigenlijke lesmateriaal daarbij (de modules). De modules bestaan voor een belangrijk deel uit leskaarten met praktische opdrachten. Deze maken we meestal met Google Docs, maar we kunnen die zichtbaar maken in deze wiki.

Achtergrondmateriaal

In derde instantie om het achtergrondmateriaal waarin onder andere de concepten beschreven zijn in wiki-pagina's. Bij dit achtergrondmateriaal horen ook de verwijzingen naar materiaal elders.

Didactiek

Daarnaast willen we de bijbehorende didactiek bespreken, met andere aanwijzingen voor docenten. (Incl. de uitwerkingen van een aantal opdrachten.)

Semantic Mediawiki

Voor deze beschrijvingen gebruiken we de mogelijkheden van Semantic Mediawiki om deze op verschillende manieren toegankelijk te maken. ("One truth, multiple views".)

Dit is ook een oefening in het gebruik van SMW voor dit doel.