Overleg:Arduino/Digitale uitvoer: verschil tussen versies

Uit Lab
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Regel 62: Regel 62:


==== Aanname: LOW==0 en HIGH ==1 ====
==== Aanname: LOW==0 en HIGH ==1 ====
In de Arduino-sofware wordt de volgende definitie gebruikt:
<syntaxhighlight lang=cpp>
#define HIGH 0x1
#define LOW  0x0
</syntaxhighlight>
(Zie op GitHub: Arduino/hardware/arduino/avr/cores/arduino/Arduino.h)

Versie van 11 dec 2015 15:57

Over LOW, HIGH, en het rekenen met deze waarden

Voor het uitlezen en aansturen van de digitale ingangen en uitgangen gebruikt de Arduino-taal de constanten LOW en HIGH.

De beschrijving van deze constanten in de Arduino-documentatie is verwarrend: zie

Bij deze digitale in- en uitgangen heb je te maken met twee "werelden" die gekoppeld worden: de wereld van de software - waar een digitale ingang of uitgang overeenkomt met een bit, met de waarde 0 of 1; en de wereld van de hardware, waar je werkt met spanningsniveaus.

Door het gebruik van de constanten LOW en HIGH probeert men in de Arduino-taal het niveau van de spanning op de betreffende aansluiting aan te geven. Verschillende systemen werken daar met verschillende spanningsniveaus. Bovendien heb je nog het verschil tussen input en output: een input-spanning kleiner dan 3V wordt (bij de Arduino UNO) gezien als een LOW waarde.


Je kunt dit in de volgende tabel zien:

software hardware-1 output hardware-1 input hardware-2 output hardware-2 input
LOW 0V < 1.5V 0V < 0.8V
HIGH 5V > 3V 3.3V > 2V

De waarden die gegeven worden in de Arduino-documentatie kloppen niet helemaal: zie bijv. https://learn.sparkfun.com/tutorials/logic-levels voor een discussie van de logische (spannings)niveaus in het algemeen, en voor de Arduino hardware in het bijzonder. In het bijzonder is er een gebied waar niet gedefinieerd is wat de waarde is. In het geval van een output, kan de spanning voor LOW iets hoger zijn dan 0V, en voor HIGH iets lager dan 5V.

In principe spreekt de Arduino-documentatie zich er niet over uit wat de waarden van LOW en HIGH zijn aan de software-kant. Het enige wat vastligt is dat het constanten zijn: met andere woorden, je kunt een waarde vergelijken met LOW of HIGH:

if (in == HIGH) {
  someAction();
}

LOW en HIGH in software

Wat ontbreekt in bovenstaande tabel is welke waarde LOW en HIGH in de software hebben. Dat heb je nodig als je ermee wilt gaan rekenen.

LOW en HIGH zijn geen boolean waarden

De Arduino-taal is een variant van C++. Dit betekent dat er geen boolean waarden zijn, of een boolean type. Je kunt een waarde wel gebruiken in een conditie, bijvoorbeeld bij een if- of een while-statement. In dat geval komt de waarde 0 overeen met false, en elke andere waarde met true.

Rekenen met LOW en HIGH

Geen enkele aanname

Als je geen enkele aanname wilt doen met betrekking tot LOW en HIGH, dan moet je voor het rekenen met digitale inputs en outputs altijd een omzetting doen, bijvoorbeeld:

if (in == HIGH) {
  value = 1;
} else {
} value = 0;

Dit kun je eventueel afkorten als: value = (in == HIGH) ? 1 : 0; , maar het blijft omslachtig.

Aanname: LOW en HIGH zijn bits

Een veilige aanname is dat LOW en HIGH bits zijn: deze representeren de waarden 0 en 1, hoewel we niet weten of LOW==0 of LOW==1.

In dit geval krijg je de inverse van een LOW/HIGH-waarde x door middel van 1 - x.

Voor andere berekeningen moeten we

Aanname: LOW==0 en HIGH ==1

In de Arduino-sofware wordt de volgende definitie gebruikt:

#define HIGH 0x1
#define LOW  0x0

(Zie op GitHub: Arduino/hardware/arduino/avr/cores/arduino/Arduino.h)