Lab:Physical computing leerlijn/Opbouw: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{Zijbalk Physical computing leerlijn}} == Overzicht == De leerlijn Physical computing bestaat uit 3 fases: * kennismaking, waarin leerlingen de mogelijkheden va...') |
|||
Regel 13: | Regel 13: | ||
== Kennismaking == | == Kennismaking == | ||
* oriëntatie en kennismaking met basisbegrippen van physical computing en programmeren | |||
* "engagement" en succes-ervaringen belangrijker dan kennis en vaardigheden | |||
* aansluiting bij persoonlijke interesses - via nabouw-projecten | |||
* hardware: microbit met ingebouwde sensoren en eventueel Grove onderdelen; eventueel geprepareerde opstellingen | |||
* programmeren: Makecode (blokjes) programmeren (bijv. micro-bit.nl leskaarten) | |||
* eventueel: naast ingebouwde sensoren en actuatoren, gebruik van Grove componenten. | |||
==== Leerdoelen ==== | |||
* kunnen benoemen van de hardware-onderdelen van een physical computing systeem | |||
** bijvoorbeeld aan de hand van een micro:bit-hardware, en in een schema | |||
* kennis van enkele (ingebouwde) sensoren en actuatoren; | |||
* en van de besturing daarvan vanuit software (blokjes); | |||
* identificeren van physical computing-voorbeelden in de eigen omgeving | |||
* voorbeelden van het gebruik voor: natuurkunde-experimenten; creatieve opstellingen; games; e.d. | |||
* enig begrip van het "waarom" van physical computing; | |||
** bijvoorbeeld: waarom heb je een controller nodig? welke extra mogelijkheden geeft dit? | |||
** wat maakt een apparaat of oplossing "slim"? | |||
==== Software ==== | |||
* Makecode (blokjesprogrammeren) | |||
==== Hardware ==== | |||
* microbit met ingebouwde sensoren en actuatoren | |||
* Grove shield met extra Grove sensoren | |||
* geprepareerde opstellingen (bijvoorbeeld: kruispunt) | |||
==== Lesmateriaal ==== | |||
* bijv. micro-bit.nl leskaarten (DevLab/Fontys) | |||
== Basis == | == Basis == | ||
== Verdieping == | == Verdieping == |
Versie van 24 mrt 2021 06:30
Overzicht
De leerlijn Physical computing bestaat uit 3 fases:
- kennismaking, waarin leerlingen de mogelijkheden van Physical computing verkennen
- brede basis, voor het verwerven van basiskennis en vaardigheden voor Physical computing toepassingen
- verdieping, voor meer gespecialiseerde kennis en vaardigheden
Kennismaking
- oriëntatie en kennismaking met basisbegrippen van physical computing en programmeren
- "engagement" en succes-ervaringen belangrijker dan kennis en vaardigheden
- aansluiting bij persoonlijke interesses - via nabouw-projecten
- hardware: microbit met ingebouwde sensoren en eventueel Grove onderdelen; eventueel geprepareerde opstellingen
- programmeren: Makecode (blokjes) programmeren (bijv. micro-bit.nl leskaarten)
- eventueel: naast ingebouwde sensoren en actuatoren, gebruik van Grove componenten.
Leerdoelen
- kunnen benoemen van de hardware-onderdelen van een physical computing systeem
- bijvoorbeeld aan de hand van een micro:bit-hardware, en in een schema
- kennis van enkele (ingebouwde) sensoren en actuatoren;
- en van de besturing daarvan vanuit software (blokjes);
- identificeren van physical computing-voorbeelden in de eigen omgeving
- voorbeelden van het gebruik voor: natuurkunde-experimenten; creatieve opstellingen; games; e.d.
- enig begrip van het "waarom" van physical computing;
- bijvoorbeeld: waarom heb je een controller nodig? welke extra mogelijkheden geeft dit?
- wat maakt een apparaat of oplossing "slim"?
Software
- Makecode (blokjesprogrammeren)
Hardware
- microbit met ingebouwde sensoren en actuatoren
- Grove shield met extra Grove sensoren
- geprepareerde opstellingen (bijvoorbeeld: kruispunt)
Lesmateriaal
- bijv. micro-bit.nl leskaarten (DevLab/Fontys)