Lab:Physical computing leerlijn/Didactiek: verschil tussen versies

Uit Lab
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met '* kleine stappen; beheersen van materie * uitdaging; Vygotski: zone of proximal development; ** omgaan met fouten/falen ** hoe help je leerlingen (en hoe niet?) **...')
 
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 6: Regel 6:
** vgl. Phil Bagge - learned helplessness
** vgl. Phil Bagge - learned helplessness
* zie documenten van Phil Bagge
* zie documenten van Phil Bagge
== Kleine stappen ==
* zowel docenten als leerlingen moeten leren kleine stappen te nemen
** "doe het maar langzaam (en zorgvuldig) - dan gaat het sneller"
** vgl. in bewijzen/berekeningen: 1 stap tegelijk
* maar: wel uitdagend, en "snel" - in de zin van een volgende stap.
* experimenteren: je verandert bij voorkeur maar één ding tegelijk
** anders weet je niet welke verandering het verschil gemaakt heeft
* dit is eigenlijk ook het model van "continuous deployment" - na elke kleine stap heb je een volledig geteste volgende versie.
(Soms heb je niet de luxe om maar één stap tegelijk te doen.)

Versie van 23 mrt 2021 07:33

  • kleine stappen; beheersen van materie
  • uitdaging; Vygotski: zone of proximal development;
    • omgaan met fouten/falen
    • hoe help je leerlingen (en hoe niet?)
    • geldt ook voor leerlingen die elkaar helpen!
    • vgl. Phil Bagge - learned helplessness
  • zie documenten van Phil Bagge

Kleine stappen

  • zowel docenten als leerlingen moeten leren kleine stappen te nemen
    • "doe het maar langzaam (en zorgvuldig) - dan gaat het sneller"
    • vgl. in bewijzen/berekeningen: 1 stap tegelijk
  • maar: wel uitdagend, en "snel" - in de zin van een volgende stap.
  • experimenteren: je verandert bij voorkeur maar één ding tegelijk
    • anders weet je niet welke verandering het verschil gemaakt heeft
  • dit is eigenlijk ook het model van "continuous deployment" - na elke kleine stap heb je een volledig geteste volgende versie.

(Soms heb je niet de luxe om maar één stap tegelijk te doen.)