Lab:Physical computing leerlijn/Didactiek: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met '* kleine stappen; beheersen van materie * uitdaging; Vygotski: zone of proximal development; ** omgaan met fouten/falen ** hoe help je leerlingen (en hoe niet?) **...') |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 6: | Regel 6: | ||
** vgl. Phil Bagge - learned helplessness | ** vgl. Phil Bagge - learned helplessness | ||
* zie documenten van Phil Bagge | * zie documenten van Phil Bagge | ||
== Kleine stappen == | |||
* zowel docenten als leerlingen moeten leren kleine stappen te nemen | |||
** "doe het maar langzaam (en zorgvuldig) - dan gaat het sneller" | |||
** vgl. in bewijzen/berekeningen: 1 stap tegelijk | |||
* maar: wel uitdagend, en "snel" - in de zin van een volgende stap. | |||
* experimenteren: je verandert bij voorkeur maar één ding tegelijk | |||
** anders weet je niet welke verandering het verschil gemaakt heeft | |||
* dit is eigenlijk ook het model van "continuous deployment" - na elke kleine stap heb je een volledig geteste volgende versie. | |||
(Soms heb je niet de luxe om maar één stap tegelijk te doen.) |
Versie van 23 mrt 2021 07:33
- kleine stappen; beheersen van materie
- uitdaging; Vygotski: zone of proximal development;
- omgaan met fouten/falen
- hoe help je leerlingen (en hoe niet?)
- geldt ook voor leerlingen die elkaar helpen!
- vgl. Phil Bagge - learned helplessness
- zie documenten van Phil Bagge
Kleine stappen
- zowel docenten als leerlingen moeten leren kleine stappen te nemen
- "doe het maar langzaam (en zorgvuldig) - dan gaat het sneller"
- vgl. in bewijzen/berekeningen: 1 stap tegelijk
- maar: wel uitdagend, en "snel" - in de zin van een volgende stap.
- experimenteren: je verandert bij voorkeur maar één ding tegelijk
- anders weet je niet welke verandering het verschil gemaakt heeft
- dit is eigenlijk ook het model van "continuous deployment" - na elke kleine stap heb je een volledig geteste volgende versie.
(Soms heb je niet de luxe om maar één stap tegelijk te doen.)