Physical computing leerlijn: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Regel 30: | Regel 30: | ||
* aansluiting bij persoonlijke interesses - via projecten (die je kunt nabouwen) | * aansluiting bij persoonlijke interesses - via projecten (die je kunt nabouwen) | ||
* eventueel: naast ingebouwde sensoren en actuatoren, gebruik van Grove componenten. | * eventueel: naast ingebouwde sensoren en actuatoren, gebruik van Grove componenten. | ||
Leerdoelen: | |||
* kunnen benoemen van de hardware-onderdelen van een physical computing systeem, | |||
bijvoorbeeld aan de hand van een micro:bit; en in een schema | |||
* kennis van enkele sensoren en actuatoren; en hoe je deze bestuurt vanuit software (blokjes) | |||
* identificeren van physical computing-voorbeelden in de eigen omgeving | |||
* (enig begrip van het "waarom" van physical computing; waarom heb je een controller nodig?) | |||
==== Software ==== | |||
* Makecode (blokjesprogrammeren) | |||
==== Hardware ==== | |||
* microbit | |||
* eventueel: Grove shield | |||
* met extra Grove sensoren | |||
==== Lesmateriaal ==== | |||
* bijv. DevLab materiaal | |||
=== Stap 2: === | === Stap 2: === |
Versie van 9 mrt 2021 14:49
Deze pagina beschrijft de opzet van een leerlijn Physical computing voor het voortgezet onderwijs. Deze beschrijving is in eerste instantie bedoeld voor docenten.
- Wat is Physical computing?
- Waarom Physical computing op school?
- Waarom Physical computing thuis?
- Physical computing op school - hoe?
- Hoe begin je met Physical computing?
- Eerste lessen
- Robotica/Physical computing middagen
- Wat zijn punten van aandacht?
- grote verschillen tussen leerlingen
Uitgangspunten
- het begint met "engagement"; daarna: verwerven van kennis en vaardigheden
- veel leerpaden mogelijk; bijvoorbeeld richting robotica, of bijv. IoT
- "mastery based learning"; afronden van onderdelen belangrijk!
Physical computing: naar een leerlijn
Stap 1: kennismaking
- kennismaking met basisbegrippen van physical computing en programmeren
- bijv.: micro:bit met blokjesprogrammeren
- "engagement" belangrijker dan kennis en vaardigheden; succes-ervaringen
- aansluiting bij persoonlijke interesses - via projecten (die je kunt nabouwen)
- eventueel: naast ingebouwde sensoren en actuatoren, gebruik van Grove componenten.
Leerdoelen:
- kunnen benoemen van de hardware-onderdelen van een physical computing systeem,
bijvoorbeeld aan de hand van een micro:bit; en in een schema
- kennis van enkele sensoren en actuatoren; en hoe je deze bestuurt vanuit software (blokjes)
- identificeren van physical computing-voorbeelden in de eigen omgeving
- (enig begrip van het "waarom" van physical computing; waarom heb je een controller nodig?)
Software
- Makecode (blokjesprogrammeren)
Hardware
- microbit
- eventueel: Grove shield
- met extra Grove sensoren
Lesmateriaal
- bijv. DevLab materiaal
Stap 2:
Sensoren | Actuatoren | Signalen en Events | Besturen |
---|---|---|---|
aap | noot | mies | enz |
Koptekst | Koptekst | Koptekst |
---|---|---|
Voorbeeld | Voorbeeld | Voorbeeld |
Voorbeeld | Voorbeeld | Voorbeeld |
Voorbeeld | Voorbeeld | Voorbeeld |