Organisatie leerlijnen: verschil tussen versies
Regel 39: | Regel 39: | ||
De modules bestaan voor een belangrijk deel uit leskaarten met praktische opdrachten. | De modules bestaan voor een belangrijk deel uit leskaarten met praktische opdrachten. | ||
Deze maken we meestal met Google Docs, maar we kunnen die zichtbaar maken in deze wiki. | Deze maken we meestal met Google Docs, maar we kunnen die zichtbaar maken in deze wiki. | ||
* Een module verwijst naar een badge. | |||
Over voorkennis: strikt genomen heeft een badge geen voorkennis, en een module wel. | |||
Maar voorlopig gebruiken we ook voor badges een voorkennis-eis: | |||
je krijgt (in het algemeen) pas een beoordeling van een badge als je de voorafgaande badges ook hebt. | |||
=== Achtergrondmateriaal === | === Achtergrondmateriaal === |
Versie van 5 mrt 2021 09:26
In deze wiki willen we verschillende leerlijnen beschrijven, onder andere voor Physical Computing.
Aspecten
Badges: concepten en leerdoelen
In eerste instantie gaat het om de organisatie van de concepten en leerdoelen in badge-beschrijvingen. Per badge beschrijven we de voorkennis, concepten, en leerdoelen.
De voorkennis is een verwijzing naar andere badges.
- SMW: heeft-voorkennis relatie
Elk concept heeft een wiki-pagina die het concept op een wikipedia-manier beschrijft: eerst globaal, en later meer in detail.
- elk concept heeft een naam; dit is ook de naam van de wiki-pagina
- bij voorkeur een naam die we in normale zinnen kunnen gebruiken: dus in kleine letters.
- we geven ook aan hoe en wanneer (en waarom) je een concept gebruikt
- concepten zijn vaak aan elkaar gerelateerd; hoe brengen we die relaties in kaart?
- bijvoorbeeld: spanning, stroom, weerstand, wet van Ohm, netwerk-wetten
- zinnen waarin deze begrippen als wiki-links voorkomen?
Ik kan bij voorstellen dat we voor het beheersen van een concept verschillende niveaus definiëren. (Net zoals bij de beschrijving van een concept meerdere niveaus gebruikt worden.)
Leerdoelen:
- nummeren? of benoemen?
Hoe gebruiken we Semantic Mediawiki?
- voorkennis-verwijzingen.
- Dit betekent dat we deze verwijzingen in twee richtingen kunnen gebruiken.
Formulering van leerdoelen
- zo concreet mogelijk
Modules: lesmateriaal, leskaarten
In tweede instantie gaat het om het eigenlijke lesmateriaal daarbij (de modules). De modules bestaan voor een belangrijk deel uit leskaarten met praktische opdrachten. Deze maken we meestal met Google Docs, maar we kunnen die zichtbaar maken in deze wiki.
- Een module verwijst naar een badge.
Over voorkennis: strikt genomen heeft een badge geen voorkennis, en een module wel. Maar voorlopig gebruiken we ook voor badges een voorkennis-eis: je krijgt (in het algemeen) pas een beoordeling van een badge als je de voorafgaande badges ook hebt.
Achtergrondmateriaal
In derde instantie om het achtergrondmateriaal waarin onder andere de concepten beschreven zijn in wiki-pagina's. Bij dit achtergrondmateriaal horen ook de verwijzingen naar materiaal elders.
Didactiek
Daarnaast willen we de bijbehorende didactiek bespreken, met andere aanwijzingen voor docenten. (Incl. de uitwerkingen van een aantal opdrachten.)
Semantic Mediawiki
Voor deze beschrijvingen gebruiken we de mogelijkheden van Semantic Mediawiki om deze op verschillende manieren toegankelijk te maken. ("One truth, multiple views".)
- Dit is ook een oefening in het gebruik van SMW voor dit doel.