Lab:Physical computing leerlijn/Didactiek: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met '* kleine stappen; beheersen van materie * uitdaging; Vygotski: zone of proximal development; ** omgaan met fouten/falen ** hoe help je leerlingen (en hoe niet?) **...') |
|||
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 6: | Regel 6: | ||
** vgl. Phil Bagge - learned helplessness | ** vgl. Phil Bagge - learned helplessness | ||
* zie documenten van Phil Bagge | * zie documenten van Phil Bagge | ||
== Kleine stappen == | |||
* zowel docenten als leerlingen moeten leren kleine stappen te nemen | |||
** "doe het maar langzaam (en zorgvuldig) - dan gaat het sneller" | |||
** vgl. in bewijzen/berekeningen: 1 stap tegelijk | |||
* maar: wel uitdagend, en "snel" - in de zin van een volgende stap. | |||
* experimenteren: je verandert bij voorkeur maar één ding tegelijk | |||
** anders weet je niet welke verandering het verschil gemaakt heeft | |||
* dit is eigenlijk ook het model van "continuous deployment" - na elke kleine stap heb je een volledig geteste volgende versie. | |||
(Soms heb je niet de luxe om maar één stap tegelijk te doen.) | |||
Dit betekent dat we bij voorkeur werken met leskaarten die maar één aspect tegelijk behandelen. |
Huidige versie van 23 mrt 2021 om 07:34
- kleine stappen; beheersen van materie
- uitdaging; Vygotski: zone of proximal development;
- omgaan met fouten/falen
- hoe help je leerlingen (en hoe niet?)
- geldt ook voor leerlingen die elkaar helpen!
- vgl. Phil Bagge - learned helplessness
- zie documenten van Phil Bagge
Kleine stappen
- zowel docenten als leerlingen moeten leren kleine stappen te nemen
- "doe het maar langzaam (en zorgvuldig) - dan gaat het sneller"
- vgl. in bewijzen/berekeningen: 1 stap tegelijk
- maar: wel uitdagend, en "snel" - in de zin van een volgende stap.
- experimenteren: je verandert bij voorkeur maar één ding tegelijk
- anders weet je niet welke verandering het verschil gemaakt heeft
- dit is eigenlijk ook het model van "continuous deployment" - na elke kleine stap heb je een volledig geteste volgende versie.
(Soms heb je niet de luxe om maar één stap tegelijk te doen.)
Dit betekent dat we bij voorkeur werken met leskaarten die maar één aspect tegelijk behandelen.