Physical computing/Sensoren en actuatoren: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{Zijbalk Physical computing}} == Inleiding sensoren en actuatoren == Een sensor zet een fysiek verschijnsel om in informatie. Je gebruikt sensoren om de fysieke...') |
|||
(28 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 3: | Regel 3: | ||
== Inleiding sensoren en actuatoren == | == Inleiding sensoren en actuatoren == | ||
Een sensor zet een fysiek verschijnsel om in informatie. | [[Bestand:Informatie-fysische_wereld.png|700px]] | ||
Een physical computing systeem bestaat gewoonlijk uit de volgende onderdelen: | |||
* sensoren | |||
* controller | |||
* communicatie | |||
* actuatoren | |||
Het physical computing systeem vormt een verbinding tussen de fysieke wereld en de wereld van informatie. | |||
=== Sensoren === | |||
'''Een sensor zet een fysiek verschijnsel om in informatie.''' | |||
Je gebruikt sensoren om de fysieke wereld waar te nemen. | Je gebruikt sensoren om de fysieke wereld waar te nemen. | ||
Voorbeelden van sensoren: | Voorbeelden van sensoren: temperatuursensor, versnellingsmeter, lichtniveausensor, kompas, microfoon, camera, GPS, kompas, ... | ||
=== Actuatoren === | |||
'''Een actuator zet informatie om in een fysiek verschijnsel.''' | |||
Je gebruikt actuatoren om de fysieke wereld te besturen. | |||
Voorbeelden van actuatoren: luidspreker, motor, lamp, pomp, waterklep, ... | |||
=== Controller === | |||
De controller verwerkt de informatie van de sensoren en van de communicatie tot informatie voor het aansturen van de actuatoren. | |||
=== Communicatie === | |||
Het communicatie-onderdeel (bijvoorbeeld radio, seriële verbinding) kan informatie uitwisselen tussen de lokale controller en andere informatieverwerkende systemen. | |||
In het Internet of Things kan een controller via het internet communiceren met servers "in the cloud". | |||
=== Energie (voeding) === | |||
Een ander belangrijk onderdeel dat hier niet getoond wordt is de energievoorziening (voeding), bijvoorbeeld in de vorm van een batterij. | |||
=== microbit === | |||
[[Bestand:Microbit-onderdelen.png|500px|microbit als physical computing systeem]] | |||
De microbit als physical computing systeem. | |||
== Sensoren == | == Sensoren == | ||
* fysische grootheden en eenheden | |||
* fysieke verschijnselen op meerdere niveau's | |||
* fysieke verschijnselen in meerdere fysische grootheden | |||
* https://microbit.org/get-started/first-steps/introduction/ (Verkenning microbic hardware) | |||
* https://makecode.microbit.org/device (Basiskennis van de microbit-hardware) | |||
* https://tech.microbit.org/hardware/ (Verdieping - microbit-hardware) | |||
== Actuatoren == | == Actuatoren == | ||
== Leerdoelen == | |||
* kennis van de microbit-sensoren en -actuatoren | |||
* kennis van de Makecode-blokken voor de sensoren en actuatoren: | |||
** input-signalen | |||
** (input)events | |||
** output-signalen | |||
** actions (output events) |
Huidige versie van 24 mrt 2021 om 09:20
Inleiding sensoren en actuatoren
Een physical computing systeem bestaat gewoonlijk uit de volgende onderdelen:
- sensoren
- controller
- communicatie
- actuatoren
Het physical computing systeem vormt een verbinding tussen de fysieke wereld en de wereld van informatie.
Sensoren
Een sensor zet een fysiek verschijnsel om in informatie. Je gebruikt sensoren om de fysieke wereld waar te nemen.
Voorbeelden van sensoren: temperatuursensor, versnellingsmeter, lichtniveausensor, kompas, microfoon, camera, GPS, kompas, ...
Actuatoren
Een actuator zet informatie om in een fysiek verschijnsel. Je gebruikt actuatoren om de fysieke wereld te besturen.
Voorbeelden van actuatoren: luidspreker, motor, lamp, pomp, waterklep, ...
Controller
De controller verwerkt de informatie van de sensoren en van de communicatie tot informatie voor het aansturen van de actuatoren.
Communicatie
Het communicatie-onderdeel (bijvoorbeeld radio, seriële verbinding) kan informatie uitwisselen tussen de lokale controller en andere informatieverwerkende systemen.
In het Internet of Things kan een controller via het internet communiceren met servers "in the cloud".
Energie (voeding)
Een ander belangrijk onderdeel dat hier niet getoond wordt is de energievoorziening (voeding), bijvoorbeeld in de vorm van een batterij.
microbit
De microbit als physical computing systeem.
Sensoren
- fysische grootheden en eenheden
- fysieke verschijnselen op meerdere niveau's
- fysieke verschijnselen in meerdere fysische grootheden
- https://microbit.org/get-started/first-steps/introduction/ (Verkenning microbic hardware)
- https://makecode.microbit.org/device (Basiskennis van de microbit-hardware)
- https://tech.microbit.org/hardware/ (Verdieping - microbit-hardware)
Actuatoren
Leerdoelen
- kennis van de microbit-sensoren en -actuatoren
- kennis van de Makecode-blokken voor de sensoren en actuatoren:
- input-signalen
- (input)events
- output-signalen
- actions (output events)