Physical computing/Sensoren en actuatoren: verschil tussen versies

Uit Lab
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
 
(7 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 19: Regel 19:
Je gebruikt sensoren om de fysieke wereld waar te nemen.
Je gebruikt sensoren om de fysieke wereld waar te nemen.


Voorbeelden van sensoren: temperatuursensor, versnellingsmeter, microfoon, camera, GPS, kompas, ...
Voorbeelden van sensoren: temperatuursensor, versnellingsmeter, lichtniveausensor, kompas, microfoon, camera, GPS, kompas, ...


=== Actuatoren ===  
=== Actuatoren ===  


Een actuator zet informatie om in een fysiek verschijnsel.
'''Een actuator zet informatie om in een fysiek verschijnsel.'''
Je gebruikt actuatoren om de fysieke wereld te besturen.
Je gebruikt actuatoren om de fysieke wereld te besturen.


Regel 53: Regel 53:
* fysieke verschijnselen op meerdere niveau's
* fysieke verschijnselen op meerdere niveau's
* fysieke verschijnselen in meerdere fysische grootheden
* fysieke verschijnselen in meerdere fysische grootheden
* https://microbit.org/get-started/first-steps/introduction/ (Verkenning microbic hardware)
* https://makecode.microbit.org/device (Basiskennis van de microbit-hardware)
* https://tech.microbit.org/hardware/ (Verdieping - microbit-hardware)


== Actuatoren ==
== Actuatoren ==
== Leerdoelen ==
* kennis van de microbit-sensoren en -actuatoren
* kennis van de Makecode-blokken voor de sensoren en actuatoren:
** input-signalen
** (input)events
** output-signalen
** actions (output events)

Huidige versie van 24 mrt 2021 om 09:20

Physical computing
Arduino Basis
  1. Led-0: breadboard, LED, weerstand
  2. Blink-1
  3. Button-1
  4. Blink-freq: frequentie
  5. Blink-PWM: pulsbreedte-modulatie
  6. Analoge input

Inleiding sensoren en actuatoren

Informatie-fysische wereld.png

Een physical computing systeem bestaat gewoonlijk uit de volgende onderdelen:

  • sensoren
  • controller
  • communicatie
  • actuatoren

Het physical computing systeem vormt een verbinding tussen de fysieke wereld en de wereld van informatie.

Sensoren

Een sensor zet een fysiek verschijnsel om in informatie. Je gebruikt sensoren om de fysieke wereld waar te nemen.

Voorbeelden van sensoren: temperatuursensor, versnellingsmeter, lichtniveausensor, kompas, microfoon, camera, GPS, kompas, ...

Actuatoren

Een actuator zet informatie om in een fysiek verschijnsel. Je gebruikt actuatoren om de fysieke wereld te besturen.

Voorbeelden van actuatoren: luidspreker, motor, lamp, pomp, waterklep, ...

Controller

De controller verwerkt de informatie van de sensoren en van de communicatie tot informatie voor het aansturen van de actuatoren.

Communicatie

Het communicatie-onderdeel (bijvoorbeeld radio, seriële verbinding) kan informatie uitwisselen tussen de lokale controller en andere informatieverwerkende systemen.

In het Internet of Things kan een controller via het internet communiceren met servers "in the cloud".

Energie (voeding)

Een ander belangrijk onderdeel dat hier niet getoond wordt is de energievoorziening (voeding), bijvoorbeeld in de vorm van een batterij.

microbit

microbit als physical computing systeem

De microbit als physical computing systeem.

Sensoren

  • fysische grootheden en eenheden
  • fysieke verschijnselen op meerdere niveau's
  • fysieke verschijnselen in meerdere fysische grootheden

Actuatoren

Leerdoelen

  • kennis van de microbit-sensoren en -actuatoren
  • kennis van de Makecode-blokken voor de sensoren en actuatoren:
    • input-signalen
    • (input)events
    • output-signalen
    • actions (output events)