Physical computing leerlijn: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Regel 90: | Regel 90: | ||
=== Stap 3: Verdieping (naar keuze) === | === Stap 3: Verdieping (naar keuze) === | ||
* motoren en relais | |||
** soorten motoren | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" |
Versie van 9 mrt 2021 15:21
Deze pagina beschrijft de opzet van een leerlijn Physical computing voor het voortgezet onderwijs. Deze beschrijving is in eerste instantie bedoeld voor docenten.
- Wat is Physical computing?
- Waarom Physical computing op school?
- Waarom Physical computing thuis?
- Physical computing op school - hoe?
- Hoe begin je met Physical computing?
- Eerste lessen
- Robotica/Physical computing middagen
- Wat zijn punten van aandacht?
- grote verschillen tussen leerlingen
Uitgangspunten
- het begint met "engagement"; daarna: verwerven van kennis en vaardigheden
- veel leerpaden mogelijk; bijvoorbeeld richting robotica, of bijv. IoT
- "mastery based learning"; afronden van onderdelen belangrijk!
- modules (voor verwerven van kennis en vaardigheden) en projecten (voor demonstreren van kennis en vaardigheden)
- (voor de basisprincipes en beheersen van concepten werkt "JIT leren" niet zo goed)
- wiki met achtergrondmateriaal, voor JIT leren van specifieke onderwerpen
- (JIT leren is prima waar het de technologie betreft)
- NB: onderscheid (leren) maken tussen concepten en actuele technologie
Wat maakt physical computing anders/lastig?
Physical computing: naar een leerlijn
Stap 1: kennismaking
- kennismaking met basisbegrippen van physical computing en programmeren
- bijv.: micro:bit met blokjesprogrammeren
- "engagement" belangrijker dan kennis en vaardigheden; succes-ervaringen
- aansluiting bij persoonlijke interesses - via projecten (die je kunt nabouwen)
- eventueel: naast ingebouwde sensoren en actuatoren, gebruik van Grove componenten.
Leerdoelen:
- kunnen benoemen van de hardware-onderdelen van een physical computing systeem,
bijvoorbeeld aan de hand van een micro:bit; en in een schema
- kennis van enkele sensoren en actuatoren; en hoe je deze bestuurt vanuit software (blokjes)
- identificeren van physical computing-voorbeelden in de eigen omgeving
- (enig begrip van het "waarom" van physical computing; waarom heb je een controller nodig?)
Software
- Makecode (blokjesprogrammeren)
Hardware
- microbit
- eventueel: Grove shield
- met extra Grove sensoren
Lesmateriaal
- bijv. DevLab materiaal
Stap 2: (Brede?) Basis
De basisprincipes van Physical computing komen hier aan de orde: begrippen die je in vrijwel elk project nodig hebt.
Persoonlijke interesses kunnen in de projecten vorm krijgen.
Programmeren in Python; hardware in eerste instantie nog via Grove, maar ook kennismaking met breadboard.
Elektriciteit; spanning, stroom, weerstand, vermogen, energie
- waarvoor heb je deze kennis nodig? onder andere om databladen (datasheets) van sensoren en actuatoren e.d. te kunnen lezen; om te weten hoe je deze moet aansluiten; en of bepaalde onderdelen wel te combineren zijn?
Signalen en events
- waarvoor heb je deze kennis nodig? deze begrippen komen in bijna elke toepassing voor.
- signaal: op elk moment waarde; analoog; digitaal, discretisatie; A/D en D/A omzetting
- periodieke signalen; periode, frequentie; duty cycle, PWM
- events: bijvoorbeeld indrukken van een knop; "beweging" - bewegingsdetector
Besturing: eindige automaten
- waarvoor heb je deze kennis nodig? komen in veel toepassingen voor
Serie-protocollen
- gebruik van libraries - voor i2c en SPI; en voor specifieke sensoren; voor digitale LEDs
- master/slave; adressering
Stap 3: Verdieping (naar keuze)
- motoren en relais
- soorten motoren
Sensoren | Actuatoren | Signalen en Events | Besturen |
---|---|---|---|
aap | noot | mies | enz |
Koptekst | Koptekst | Koptekst |
---|---|---|
Voorbeeld | Voorbeeld | Voorbeeld |
Voorbeeld | Voorbeeld | Voorbeeld |
Voorbeeld | Voorbeeld | Voorbeeld |
Fysica van ICT
Hierbij komen de fysische principes aan bod van rekenen, opslaan van gegevens, communicatie.