Fysica van Physical computing: verschil tussen versies

Uit Lab
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
 
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 9: Regel 9:
* Elektronica: actieve componenten (transistoren, diodes)
* Elektronica: actieve componenten (transistoren, diodes)
* Elektromechanica: motoren en relais
* Elektromechanica: motoren en relais
== Analoog en digitaal ==
* signalen (het gaat om de informatie)
* vermogen
== Periodieke verschijnselen en signalen ==
* slinger (als voorbeeld van een oscillerend systeem)

Huidige versie van 9 mrt 2021 om 12:48

Physical computing speelt zich af op de grens van de fysieke, van materie en energie, en de virtuele wereld, van informatie. Enige kennis van natuurkundige principes helpt bij het werken met Physical computing. In dit gedeelte behandelen we een aantal van deze natuurkundige basisbegrippen. We demonstreren deze begrippen aan de hand van physical computing experimenten.

  • Elektriciteit: spanning, stroom, weerstand, energie, vermogen
  • Elektronica: capaciteit
  • Elektronica: zelfinductie
  • Elektronica: actieve componenten (transistoren, diodes)
  • Elektromechanica: motoren en relais

Analoog en digitaal

  • signalen (het gaat om de informatie)
  • vermogen

Periodieke verschijnselen en signalen

  • slinger (als voorbeeld van een oscillerend systeem)