Fysica van Physical computing: verschil tussen versies

Uit Lab
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 9: Regel 9:
* Elektronica: actieve componenten (transistoren, diodes)
* Elektronica: actieve componenten (transistoren, diodes)
* Elektromechanica: motoren en relais
* Elektromechanica: motoren en relais
== Periodieke verschijnselen en signalen ==
* slinger (als voorbeeld van een oscillerend systeem)

Versie van 9 mrt 2021 12:46

Physical computing speelt zich af op de grens van de fysieke, van materie en energie, en de virtuele wereld, van informatie. Enige kennis van natuurkundige principes helpt bij het werken met Physical computing. In dit gedeelte behandelen we een aantal van deze natuurkundige basisbegrippen. We demonstreren deze begrippen aan de hand van physical computing experimenten.

  • Elektriciteit: spanning, stroom, weerstand, energie, vermogen
  • Elektronica: capaciteit
  • Elektronica: zelfinductie
  • Elektronica: actieve componenten (transistoren, diodes)
  • Elektromechanica: motoren en relais

Periodieke verschijnselen en signalen

  • slinger (als voorbeeld van een oscillerend systeem)