ICTdag/opmerkingen: verschil tussen versies
< ICTdag
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met ' * grote verschillen tussen leerlingen ** in niveau, tempo en interesse ** diversiteit is een gegeven ** => persoonlijke leerpaden * welke programmeertaal(en)? ** g...') |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
* welke programmeertaal(en)? | * welke programmeertaal(en)? | ||
** gebruik in het begin een taal die vooral op de concepten gericht is, met minder problemen in de vorm (syntax); | ** gebruik in het begin een taal die vooral op de concepten gericht is, met minder problemen in de vorm (syntax); |
Huidige versie van 7 nov 2016 om 10:40
- welke programmeertaal(en)?
- gebruik in het begin een taal die vooral op de concepten gericht is, met minder problemen in de vorm (syntax);
- bijvoorbeeld: een blokjes-taal; Python
- gebruik na enige tijd meer dan 1 taal: dat helpt de concepten en de vorm ervan te onderscheiden;
- in de praktijk gebruikt een programmeur vaak een tiental talen, een niet-programmeur enkele talen;
- nog niet sterk in het VO aanwezig, wel een belangrijke ontwikkeling: functionele programmeertalen.
- gebruik in het begin een taal die vooral op de concepten gericht is, met minder problemen in de vorm (syntax);
- werkvormen
- werken in tweetallen (pair programming)
- delen en samenwerken: afkijken moet
- samen leren: pas als leerlingen er samen niet uitkomen, vragen ze hulp aan de docent
- vanaf het begin is zelf leren plannen belangrijk
- => samenwerken in projecten (met verschillende rollen)
- ondersteuning
- inzet van gevorderde leerlingen (je leert extra als je het anderen uitlegt)
- inzet van studenten - informatica-opleidingen, bijvak informatica/programmeren voor niet-informatici
- inzet van professionals, experts uit bedrijfsleven - bijv. voor leerlingen die dieper willen gaan
- samenwerken met collega's in een netwerk, ook buiten de eigen school
- Betapartners-netwerk Informatica
- opbouwen van kennis op school
- robotica/informatica-club (bijv. op vrijdagmiddag)
- CoderDojo's organiseren (ook voor bijv. basisschoolleerlingen)
Waar moet je op letten bij de keuzen voor bepaald materiaal?
- is het geschikt voor mijn leerdoelen en doelgroep?
- inhoudelijke kwaliteiten
- didactische kwaliteiten
- goede mix van creativiteit en beheersing
- welke infrastructuur is nodig?
- per leerling?
- in de school (bijv. netwerk)
- wat is de ondersteuning voor leerlingen?
- hoeveel begeleiding hebben leerlingen nodig?
- wie kan die begeleiding verzorgen?
- wat is de ondersteuning voor docenten?
- welke community ondersteunt dit?
- docenten-materiaal
- nascholing, professionalisering
- hoe toekomstbestendig is dit?
- de wereld verandert snel, houdt dit materiaal de ontwikkelingen bij?
- (community en "massa" is belangrijk)
- wat zijn de kosten?
- kan ik de vorderingen van mijn leerlingen volgen?
- per materiaal verschillend...
- meer generieke oplossingen?
- kan ik het materiaal zelf aanpassen?
- open source materiaal: CC-BY of CC-BY-SA
- wat zijn de totale kosten?
- van de gegeven voorbeelden: hardware kost geld, de rest is gratis(!)
- professionalisering en ondersteuning kost tijd.