Project:Physical Computing/Woensdag 13 sep/Eelco opdracht 13 sep

Uit Inf2019
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
De printervriendelijke versie wordt niet langer ondersteund en kan weergavefouten bevatten. Werk uw browserbladwijzers bij en gebruik de gewone afdrukfunctie van de browser.

Astro-Pi uitdaging

Zie: https://astro-pi.org Nederlandse versie: vooraankondiging 2017/2018

In het Internationale Ruimte Station (ISS) zijn enkele astro-pi systemen aanwezig. Een astro-pi bestaat uit een Raspberry Pi met een Sense Hat (met allerlei sensoren en een LED-matrix) en een camera. Leerlingen kunnen hiervoor een experiment bedenken, waarvoor ze later zelf de astro-pi programmeren. Ze kunnen op school een versie van de astro-pi in elkaar zetten, deze programmeren en uittesten.

  • de leerlingen/scholen met de beste voorstellen voor een experiment krijgen een astro-pi kit om te programmeren;
  • de best uitgevoerde voorstellen worden, nadat de code gecontroleerd is door ESA, in het ISS uitgevoerd.

Wat moeten leerlingen hiervoor kennen en kunnen?

  • kennis van sensoren in het algemeen; begrippen als precisie en nauwkeurigheid, meetfouten/ruis, snelheid, enz.
  • kennis van de verschillende sensoren, en welke fysische/biologische verschijnselen daarmee gemeten kunnen worden;
    • de Sense-Hat bevat o.a. 3d-versnellingsmeter, 3d-gyroscoop, 3d magnetometer, temperatuursensor, luchvochtigheidssensor, luchtdruksensor en een 5-knops joystick en een 8x8 led-matrix, voor de besturing.
  • kunnen aansturen van deze sensoren vanuit een Python-programma;
  • kunnen aansturen/uitlezen van een Raspberry-Pi camera;
  • een besturingsprogramma voor het experiment maken, met invoer en uitvoer voor de gebruiker (joystick/display).
  • enig inzicht in het ISS ruimtestation, doen van experimenten in gewichtloze toestand, gedrag van astronauten, enz.

Hoe kun je dit beoordelen?

  • op basis van basiskennis en -vaardigheden (te toetsen bij de voorbereiding);
  • op basis van de uitwerking in het programma (met de gebruikelijke eisen aan software: leesbaarheid, documentatie, betrouwbaarheid, enz.);
  • op basis van de uitleg van het experiment: waarom zijn welke sensoren gebruikt; waarom is het experiment op die manier ontworpen (ontwerpkeuzes motiveren);
    • heeft het experiment opgeleverd wat je van te voren bedacht had?
  • op basis van de uitvoering van het project (proces): samenwerking, presentatie, enz.