Project:Physical Computing/Globale modulebeschrijving

Uit Inf2019
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
De printervriendelijke versie wordt niet langer ondersteund en kan weergavefouten bevatten. Werk uw browserbladwijzers bij en gebruik de gewone afdrukfunctie van de browser.

AANPASSEN AAN ROBOTICA/PHYSICAL COMPUTING

  • Werktitel: Robotica
  • Doelgroep: Havo 4-5 en VWO 4-6
  • Beoogde informatica-keuzedomein: L. Netwerken (met enige aspecten van thema Q: mens en maatschappij)
  • Mee-ontwikkelende instellingen (nog te bevestigen): Fontys, Tu/e; IBM
  • Contactpersoon: Martin Bruggink
  • Voorlopige beschrijving context: Het Internet of Things (met toepassingen) vormt een rijke context voor het thema Netwerken; ook het Web (web-protocollen) komen hierbij aan de orde. Het gaat hierbij zowel om de technische als om de maatschappelijke aspecten van deze context.
  • Voorlopige beschrijving concepten:
    • protocol, end-to-end principe/protocol, stapeling van protocollen/toepassingen, internet(-architectuur), client-server, reqest/response, Pub/Sub, versleuteling (encryptie), authenticatie, authorisatie, veiligheid (security), privacy, beschikbaarheid, betrouwbaarheid, snelheid (throughput, latency), 3-lagen opbouw (fysische laag, logische/virtuele laag, toepassingenlaag), pakket/bericht, verbinding, communicatiemodel (kanaal, bericht, codering, zender, ontvanger), "sharing" van gemeenschappelijk medium, netwerktopologie (ster, maas), adressering (op meerdere niveaus), routering, API - i.h.b. REST-API, standaardisatie van internet en web, "open" karakter van internet en web (vs. "gesloten" karakter van bijv. Facebook, WhatsApp), web-toepassingen (cloud based computing), netwerk-effect (niet-lineaire karakter van netwerken; voordeel van bestaand netwerk/grote aantallen nodes/gebruikers)
  • Beoogde werkvormen en didactiek:
    • presentatie van theoretische/conceptuele aspecten: uitleg m.b.v. tekst en video's, met eenvoudige (zelf)toetsing;
    • praktische individuele opdrachten voor de verwerking;
    • grotere praktische opdracht(en) als afronding, in de vorm van een (klein) project
  • Informatica-specifieke vaardigheden:
    • samenwerken en interdisciplinariteit: samenwerken in een heterogeen team (met verschillende soorten rollen en expertise)
    • ontwerpen en ontwikkelen: in het kader van de afsluitende opdracht/project
    • ethisch handelen (?)
    • werken in context
    • informatica-instrumentarium hanteren (gebruik van bijv. versiebeheer/GitHub; )