Project:Physical Computing/Globale modulebeschrijving
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
AANPASSEN AAN ROBOTICA/PHYSICAL COMPUTING
- Werktitel: Robotica
- Doelgroep: Havo 4-5 en VWO 4-6
- Beoogde informatica-keuzedomein: L. Netwerken (met enige aspecten van thema Q: mens en maatschappij)
- Mee-ontwikkelende instellingen (nog te bevestigen): Fontys, Tu/e; IBM
- Contactpersoon: Martin Bruggink
- Voorlopige beschrijving context: Het Internet of Things (met toepassingen) vormt een rijke context voor het thema Netwerken; ook het Web (web-protocollen) komen hierbij aan de orde. Het gaat hierbij zowel om de technische als om de maatschappelijke aspecten van deze context.
- Voorlopige beschrijving concepten:
- protocol, end-to-end principe/protocol, stapeling van protocollen/toepassingen, internet(-architectuur), client-server, reqest/response, Pub/Sub, versleuteling (encryptie), authenticatie, authorisatie, veiligheid (security), privacy, beschikbaarheid, betrouwbaarheid, snelheid (throughput, latency), 3-lagen opbouw (fysische laag, logische/virtuele laag, toepassingenlaag), pakket/bericht, verbinding, communicatiemodel (kanaal, bericht, codering, zender, ontvanger), "sharing" van gemeenschappelijk medium, netwerktopologie (ster, maas), adressering (op meerdere niveaus), routering, API - i.h.b. REST-API, standaardisatie van internet en web, "open" karakter van internet en web (vs. "gesloten" karakter van bijv. Facebook, WhatsApp), web-toepassingen (cloud based computing), netwerk-effect (niet-lineaire karakter van netwerken; voordeel van bestaand netwerk/grote aantallen nodes/gebruikers)
- Beoogde werkvormen en didactiek:
- presentatie van theoretische/conceptuele aspecten: uitleg m.b.v. tekst en video's, met eenvoudige (zelf)toetsing;
- praktische individuele opdrachten voor de verwerking;
- grotere praktische opdracht(en) als afronding, in de vorm van een (klein) project
- Informatica-specifieke vaardigheden:
- samenwerken en interdisciplinariteit: samenwerken in een heterogeen team (met verschillende soorten rollen en expertise)
- ontwerpen en ontwikkelen: in het kader van de afsluitende opdracht/project
- ethisch handelen (?)
- werken in context
- informatica-instrumentarium hanteren (gebruik van bijv. versiebeheer/GitHub; )