Overleg Project:Physical Computing

Uit Inf2019
Versie door RemieWoudt (overleg | bijdragen) op 12 sep 2017 om 10:05
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Bij het nadenken over een te maken physical computing product voor deze eerste periode denk ik dan al gauw aan een soort van robot. Met een blimp in het achterhoofd wordt het dan iets wat moet kunnen vliegen, varen, lopen of rijden en waar dan de nodige sensoren opgeplakt worden. En hem/haar/het al programmerend wat vaardigheden meegeven om goed van die sensoren gebruik te maken.

Gezien de beperkte financiële mogelijkheden van scholen en de daarmee niet in de pas lopende ambitie is dat een leuke puzzel. Natuurlijk kunnen we beginnen met een eenvoudig karretje en daar allerlei opdrachten aan koppelen. Maar eigenlijk vond ik dat te gewoon (sorry Olivier). Een opdracht zou ook een gezonde dosis magie moeten bevatten. Iets waarbij je vooraf niet zomaar weet hoe dat werkt. En daarnaast zou het elementen moeten bevatten waardoor het ook aantrekkelijk wordt voor de minder technisch ingestelde personen. Dat laatste is natuurlijk helemaal moeilijk te vinden bij ons onderwerp. Maar toch. Ik zocht bij wijze van spreken naar een robot die je een jurkje aan zou kunnen trekken.

Al zoekende stuitte ik op dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=EwrQEsFmL4E (er zijn veel meer uitwerkingen en filmpjes hiervan te vinden). Toegeven, deze heeft nog geen jurkje aan maar het zou kunnen. Wel zou je hier heel veel verschillende dingen mee kunnen doen. In eerste instantie kun je een eenvoudige versie bouwen die alleen maar zijn evenwicht kan bewaren. Er tegenaan duwen en hij gaat weer rechtop staan. Daarna kun je hem laten rijden. Maar dan wordt het ook tijd voor de afstandsbediening. En sensoren die muren etc. detecteren. Een camera is altijd leuk. Stuur hem door ruimten waar je zelf niet durft te komen (spinnen, explosiegevaar, grote hoogte, riolering enz.). En misschien kun je de camera ook gebruiken voor het herkennen van verkeerslichten of verkeersborden. Kortom, meer uitdagingen dan die ik zelf kan bedenken.

Remie