Project:Physical Computing/Dinsdag 19 sep: verschil tussen versies

Uit Inf2019
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met 'Agenda: Rondje voortgang')
 
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
Agenda:
==Agenda==
* Rondje voortgang
* Wat verder ter tafel komt


Rondje voortgang
==Verslag==
 
===Rondje voortgang===
Leen heeft een opdracht beschreven en rondgemaild als voorbeeld van hoe een opdracht binnen thema eruit kan komen te zien. Leerlingen zouden in groepjes verder kunnen werken in een context die ze zelf kiezen. Leen gaat verder werken aan een soortgelijke opdracht.
 
We kunnen voor thema 1 ook gebruikmaken van veel online materiaal, er is veel moois te vinden op internet over Robotica. We kunnen daarnaast het bedrijfsleven benaderen. Ze zouden inspiratie kunnen vormen voor 1 of meerdere opdrachten. Olivier kent daar wel mensen in. Olivier inventariseert of er bedrijven zijn waar we mee kunnen werken.
 
Remie heeft verkend wat er zoal is: Tinkercat, een virtuele omgeving / softwarepakket waarin leerlingen een prototype kunnen maken en daarbij leren hoe om te gaan met de hardware, zonder gebruik van hardware. Leerlingen kunnen hiermee de eerste stapjes leren zetten. Er zit oefenmateriaal bij, dat is nog niet heel uitgebreid.
 
We noemen nog andere bronnen:
* De Arduino Startersgids kan ook een mooi uitgangspunt zijn. Olivier stuurt een exemplaar rond.
* Op Instructables staat een hele aardige Arduino-gids. Instructables kunnen we wellicht ook inzetten in het lesmateriaal. Leerlingen kunnen daar ook projectjes op publiceren.
* Instruct heeft een complete over Arduino.
* 'Mindstorms voor de busy teacher.'
 
Indien nodig kunnen we onderzoeken of we materiaal laten vertalen. Liever vertalen we goed materiaal dan dat we alles zelf schrijven.
 
Het kost voor leerlingen veel tijd om de basis te leren omgaan met sensoren en actuatoren en alle hardware. We gaan onderzoeken of we het kunnen inkaderen door een keuze te maken voor een set sensoren en actuatoren, onafhankelijk van het platform voor hardware.
 
Olivier wisselt van thema en gaat bezig met thema 3.
 
Martin heeft het boek 'Robotics for future presidents' gescand, daarin staan veel voorbeelden. Daarnaast heeft hij gesproken met Nieske Vergunst, auteur van het boek 'Hallo Robot'. Het zou mooi zijn om van enkele domeinen te laten zien hoe 'we' daar voorstaan en wat de drempels zijn. Bijv: zelfrijdende auto's lijken er wel te komen. Probleem daarbij is nog het interpreteren van beeldinformatie. In de chirurgie worden robots als hulpmiddel van de chirurg als succesvol toegepast. In Delft wordt gewerkt aan een exoskelet dat nog in de kinderschoenen staat.
 
== Wat verder ter tafel komt ==
De vraag is wat de status wordt van wat we gaan ontwikkelen? Wordt het gecertificeerd bijvoorbeeld, zoals dat bij NLT ook gebeurt? We hebben binnen het landelijk overleg een eerste opzet gemaakt van eisen ten aanzien van het proces en het product. Dat heeft nog geen formele status. SLO werkt aan het inrichten van een regiegroep die een rol krijgt in het bepalen van de 'spelregels'. Uitgevers zitten ondertussen niet stil. Instruct hoopt voor 2018-2019 al een deel klaar te hebben, zowel in het kernprogramma als in enkele keuzethema's.
 
== Volgende keer ==
Maandag 25 september van 20.00 tot 21.00 uur op de Skype

Versie van 19 sep 2017 20:18

Agenda

  • Rondje voortgang
  • Wat verder ter tafel komt

Verslag

Rondje voortgang

Leen heeft een opdracht beschreven en rondgemaild als voorbeeld van hoe een opdracht binnen thema eruit kan komen te zien. Leerlingen zouden in groepjes verder kunnen werken in een context die ze zelf kiezen. Leen gaat verder werken aan een soortgelijke opdracht.

We kunnen voor thema 1 ook gebruikmaken van veel online materiaal, er is veel moois te vinden op internet over Robotica. We kunnen daarnaast het bedrijfsleven benaderen. Ze zouden inspiratie kunnen vormen voor 1 of meerdere opdrachten. Olivier kent daar wel mensen in. Olivier inventariseert of er bedrijven zijn waar we mee kunnen werken.

Remie heeft verkend wat er zoal is: Tinkercat, een virtuele omgeving / softwarepakket waarin leerlingen een prototype kunnen maken en daarbij leren hoe om te gaan met de hardware, zonder gebruik van hardware. Leerlingen kunnen hiermee de eerste stapjes leren zetten. Er zit oefenmateriaal bij, dat is nog niet heel uitgebreid.

We noemen nog andere bronnen:

  • De Arduino Startersgids kan ook een mooi uitgangspunt zijn. Olivier stuurt een exemplaar rond.
  • Op Instructables staat een hele aardige Arduino-gids. Instructables kunnen we wellicht ook inzetten in het lesmateriaal. Leerlingen kunnen daar ook projectjes op publiceren.
  • Instruct heeft een complete over Arduino.
  • 'Mindstorms voor de busy teacher.'

Indien nodig kunnen we onderzoeken of we materiaal laten vertalen. Liever vertalen we goed materiaal dan dat we alles zelf schrijven.

Het kost voor leerlingen veel tijd om de basis te leren omgaan met sensoren en actuatoren en alle hardware. We gaan onderzoeken of we het kunnen inkaderen door een keuze te maken voor een set sensoren en actuatoren, onafhankelijk van het platform voor hardware.

Olivier wisselt van thema en gaat bezig met thema 3.

Martin heeft het boek 'Robotics for future presidents' gescand, daarin staan veel voorbeelden. Daarnaast heeft hij gesproken met Nieske Vergunst, auteur van het boek 'Hallo Robot'. Het zou mooi zijn om van enkele domeinen te laten zien hoe 'we' daar voorstaan en wat de drempels zijn. Bijv: zelfrijdende auto's lijken er wel te komen. Probleem daarbij is nog het interpreteren van beeldinformatie. In de chirurgie worden robots als hulpmiddel van de chirurg als succesvol toegepast. In Delft wordt gewerkt aan een exoskelet dat nog in de kinderschoenen staat.

Wat verder ter tafel komt

De vraag is wat de status wordt van wat we gaan ontwikkelen? Wordt het gecertificeerd bijvoorbeeld, zoals dat bij NLT ook gebeurt? We hebben binnen het landelijk overleg een eerste opzet gemaakt van eisen ten aanzien van het proces en het product. Dat heeft nog geen formele status. SLO werkt aan het inrichten van een regiegroep die een rol krijgt in het bepalen van de 'spelregels'. Uitgevers zitten ondertussen niet stil. Instruct hoopt voor 2018-2019 al een deel klaar te hebben, zowel in het kernprogramma als in enkele keuzethema's.

Volgende keer

Maandag 25 september van 20.00 tot 21.00 uur op de Skype