Project:Physical Computing/Woensdag 13 sep/Leen opdracht 13 sep: verschil tussen versies

Uit Inf2019
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
<big><big>Eindopdracht Robotica</big></big>
<big><big>Eindopdracht Robotica</big></big>


<big>Leerdoelen</big>
<big>Leerdoelen</big><br />
* De relevantie van de toepassing van robots kunnen demonstreren door zelf een taak of functie hiervoor te beschrijven  
* De relevantie van de toepassing van robots kunnen demonstreren door zelf een taak of functie hiervoor te beschrijven
* Het ontwerpen van een dergelijke robot
* Het ontwerpen van een dergelijke robot
* Sensoren en actuatoren zinvol toepassen
* Sensoren en actuatoren zinvol toepassen
 
<br />
<big>Start</big>
<big>Start</big><br />
 
Er wordt gewerkt in groepjes van twee en bij een oneven aantal is er één groep van drie toegestaan (met een wat grotere opdracht), dit in overleg met de docent . In deze eindopdracht kunnen jullie je helemaal uitleven. Laat maar zien wat je allemaal kan.<br /><br />
Er wordt gewerkt in groepjes van twee en bij een oneven aantal is er één groep van drie toegestaan (met een wat grotere opdracht), dit in overleg met de docent . In deze eindopdracht kunnen jullie je helemaal uitleven. Laat maar zien wat je allemaal kan.
De keuze voor het type robot is in principe vrij. Je kunt gebruik maken van de materialen op school óf je zorgt zelf voor een robot, cq bijpassende taal. Er moet gebruik worden gemaakt van een procedurele of een objectgeoriënteerde taal.<br /><br />
 
<big>De opdracht</big><br />
De keuze voor het type robot is in principe vrij. Je kunt gebruik maken van de materialen op school óf je zorgt zelf voor een robot, cq bijpassende taal. Er moet gebruik worden gemaakt van een procedurele of een objectgeoriënteerde taal.
Je ontwerpt én programmeert een robot, die een taak/functie kan uitvoeren, die je van tevoren hebt bedacht en goed hebt laten keuren. Interactie met de robot van een andere groep zou een waardevolle aanvulling van je eigen ontwerp kunnen zijn.<br /><br />
 
Je past de juiste programmeertechnieken toe. Je gebruikt functies en/of procedures, loop-statements enz. Het gebruik van sensoren en actuatoren is een vanzelfsprekendheid.<br /><br />
<big>De opdracht</big>
<big>Beoordeling</big><br />
 
* Proces & samenwerking - 40 %
Je ontwerpt én programmeert een robot, die een taak/functie kan uitvoeren, die je van tevoren hebt bedacht en goed hebt laten keuren. Interactie met de robot van een andere groep zou een waardevolle aanvulling van je eigen ontwerp kunnen zijn.  
* Ontwerp & programmeerwerk - 40 %
 
* Demonstratie / presentatie - 20 %
Je past de juiste programmeertechnieken toe. Je gebruikt functies en/of procedures, loop-statements enz. Het gebruik van sensoren en actuatoren is een vanzelfsprekendheid.
Hoewel het niet de bedoeling is dat er slecht wordt samengewerkt, kan een uitmuntend product dit gunstig beïnvloeden. Omgekeerd is dat ook mogelijk. Bij de demonstratie/presentatie kun je dat laten zien.<br /><br />
<big>Voor de docent</big><br />
Zorg ervoor dat er een goede planning en taakverdeling wordt gemaakt. De tijdsverdeling tussen het bouwen/aanpassen van een robot en het programmeerwerk moet in balans zijn. Als er materiaal van school nodig is zullen de leerlingen dit van te voren moeten regelen, niet op het laatste moment.<br />

Versie van 11 sep 2017 20:10

Eindopdracht Robotica

Leerdoelen

  • De relevantie van de toepassing van robots kunnen demonstreren door zelf een taak of functie hiervoor te beschrijven
  • Het ontwerpen van een dergelijke robot
  • Sensoren en actuatoren zinvol toepassen


Start
Er wordt gewerkt in groepjes van twee en bij een oneven aantal is er één groep van drie toegestaan (met een wat grotere opdracht), dit in overleg met de docent . In deze eindopdracht kunnen jullie je helemaal uitleven. Laat maar zien wat je allemaal kan.

De keuze voor het type robot is in principe vrij. Je kunt gebruik maken van de materialen op school óf je zorgt zelf voor een robot, cq bijpassende taal. Er moet gebruik worden gemaakt van een procedurele of een objectgeoriënteerde taal.

De opdracht
Je ontwerpt én programmeert een robot, die een taak/functie kan uitvoeren, die je van tevoren hebt bedacht en goed hebt laten keuren. Interactie met de robot van een andere groep zou een waardevolle aanvulling van je eigen ontwerp kunnen zijn.

Je past de juiste programmeertechnieken toe. Je gebruikt functies en/of procedures, loop-statements enz. Het gebruik van sensoren en actuatoren is een vanzelfsprekendheid.

Beoordeling

  • Proces & samenwerking - 40 %
  • Ontwerp & programmeerwerk - 40 %
  • Demonstratie / presentatie - 20 %

Hoewel het niet de bedoeling is dat er slecht wordt samengewerkt, kan een uitmuntend product dit gunstig beïnvloeden. Omgekeerd is dat ook mogelijk. Bij de demonstratie/presentatie kun je dat laten zien.

Voor de docent
Zorg ervoor dat er een goede planning en taakverdeling wordt gemaakt. De tijdsverdeling tussen het bouwen/aanpassen van een robot en het programmeerwerk moet in balans zijn. Als er materiaal van school nodig is zullen de leerlingen dit van te voren moeten regelen, niet op het laatste moment.