Project:Physical Computing/Woensdag 13 sep/Martin opdracht 13 sep: verschil tussen versies

Uit Inf2019
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 20: Regel 20:
* De leerlingen beschrijven de beperkingen van het systeem volledig en correct.
* De leerlingen beschrijven de beperkingen van het systeem volledig en correct.
* De leerlingen hanteren de juiste vaktermen en op een correcte manier bij deze beschrijving.
* De leerlingen hanteren de juiste vaktermen en op een correcte manier bij deze beschrijving.
* De leerlingen benoemen daarbij realistische reactiesnelheden van het systeem.
* De leerlingen beschrijven de mogelijke maatschappelijke consequenties van het systeem volledig en correct.
* De leerlingen beschrijven de mogelijke maatschappelijke consequenties van het systeem volledig en correct.


Regel 39: Regel 38:
* In hoeverre is de robot in staat een mens te herkennen?
* In hoeverre is de robot in staat een mens te herkennen?
* In hoeverre is de robot in staat om te herkennen dat het om een criminele actie gaat?  
* In hoeverre is de robot in staat om te herkennen dat het om een criminele actie gaat?  
* In hoeverre kunnen indringers hierop anticiperen?
* In hoeverre kunnen indringers hierop anticiperen?
* Wat maakt aan de robot zelf en de omgeving maakt de robot effectief, en wat juist niet?
* In hoeverre is de robot in staat zelfstandig door de haven te navigeren? Wat betekent dit voor de veiligheid van andere voertuigen in de haven?
* In hoeverre is de robot in staat zelfstandig door de haven te navigeren? Wat betekent dit voor de veiligheid van andere voertuigen in de haven?
* In hoeverre vervangt de robot bewakers? Wat betekent dit voor de werkgelegenheid voor bewakers en de robotindustrie? Wat betekent dit voor onderwijs en kennisontwikkeling?
* In hoeverre vervangt de robot bewakers? Wat betekent dit voor de werkgelegenheid voor bewakers en de robotindustrie? Wat betekent dit voor onderwijs en kennisontwikkeling?

Versie van 8 sep 2017 16:57

(Nog in bewerking)

Leerdoelen

  • De leerling kan sensoren en actuatoren waarmee een computersysteem de fysieke omgeving kan waarnemen en aansturen herkennen en functioneel beschrijven, correct gebruikmakend van vaktermen.
  • De leerling kan de real-time aspecten beschrijven van een dergelijk computersysteem
  • De leerling kan de beperkingen van een dergelijk computersysteem beschrijven
  • De leerling kan de maatschappelijke consequenties van een dergelijk computersysteem beschrijven

Beschrijving opdracht

Bekijk het volgende filmpje over de inzet van een robots bij de beveiliging van de haven: https://www.youtube.com/watch?v=iXrxfgeUPA8

  • Beschrijf in zo veel mogelijk detail de technische werking van deze robot op basis van sensoren en actuatoren.
  • Beschrijf daarnaast de functionele eisen aan deze robot. Ga in op de mate waarin de robot uit het filmpje voldoet aan deze functionele eisen.
  • Maak een vergelijking tussen een menselijke bewaker en deze robot.
  • Beschrijf wat de mogelijke maatschappelijke consequenties zijn als er meer van dit soort robots worden ingezet. Zoek eventueel aanvullende informatie over deze robot.

Beschrijf beoordelingscriteria (proces en/of product)

  • De werking van het systeem is correct en helder beschreven.
  • De beschrijving van de gebruikte sensoren en actuatoren is volledig en correct.
  • De leerlingen beschrijven de beperkingen van het systeem volledig en correct.
  • De leerlingen hanteren de juiste vaktermen en op een correcte manier bij deze beschrijving.
  • De leerlingen beschrijven de mogelijke maatschappelijke consequenties van het systeem volledig en correct.

Aandachtspunten voor de docent

De uitwerkingen moeten in ieder geval bevatten een overzicht van sensoren:

  • GPS
  • Radar
  • Infrarood camera
  • Camera
  • Ultrasoon sensor
  • Communicatiemiddelen (wellicht Wifi of GSM)

Actuatoren:

  • Motoren voor de wielen
  • Communicatiemiddelen (wellicht Wifi of GSM)

De leerlingen moeten rekening houden met de volgende aspecten:

  • In hoeverre is de robot in staat een mens te herkennen?
  • In hoeverre is de robot in staat om te herkennen dat het om een criminele actie gaat?
  • In hoeverre kunnen indringers hierop anticiperen?
  • Wat maakt aan de robot zelf en de omgeving maakt de robot effectief, en wat juist niet?
  • In hoeverre is de robot in staat zelfstandig door de haven te navigeren? Wat betekent dit voor de veiligheid van andere voertuigen in de haven?
  • In hoeverre vervangt de robot bewakers? Wat betekent dit voor de werkgelegenheid voor bewakers en de robotindustrie? Wat betekent dit voor onderwijs en kennisontwikkeling?