Project:Schema's: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 42: | Regel 42: | ||
* bijdrage aan exameneisen | * bijdrage aan exameneisen | ||
* plaats in het programma (domeinen, subdomeinen) | * plaats in het programma (domeinen, subdomeinen) | ||
=== Schema's in andere systemen === | |||
Wellicht kunnen we iets leren van de schema's die elders gebruikt worden voor het karakteriseren van lesmateriaal, bijvoorbeeld in Moodle of Canvas. |
Versie van 3 jun 2022 08:41
Schema's voor gebruik met SMW en/of Cargo
- de (titel) is de naam van de betreffende pagina, daarvoor maken we geen apart attribuut.
Opmerking: in een aantal gevallen moeten we een lijst van waarden kunnen opnemen. (Cargo heeft ook voorzieningen om dat soepel weer te geven c.q. op te zoeken, waarbij de extra SQL-tabellen en joins impliciet zijn.)
Domein
- (titel)
- volnummer (String)
Exameneis
- (titel - de naam van het subdomein)
- domein (Page)
- subdomein (String)
- volgnummer (Integer)
N.B. De naam van de exameneis leiden we af van de naam van het subdomein. Het subdomein heeft geen aparte pagina, omdat de meeste subdomeinen uit 1 examendoel bestaan. Voor het examendoel hebben we wel een pagina. (We zouden dit ook anders kunnen doen? Het leerdoel als string, en het subdomein als pagina?)
Je kunt bij een exameneis, en bij een domein, opvragen wat bijbehorende materialen zijn - van een bepaalde soort. Bijvoorbeeld: wat zijn toetsvragen bij dit subdomein (c.q. exameneis).
Leerstof(?)
- hoort bij: (mogelijk een lijst van) Exameneis(en) - en daarmee bij een subdomein en een domein.
Dit kan betrekking hebben op: een opdracht, een toetsvraag, een les, een hoofdstuk, enz. We moeten de leerstof nog in dergelijke onderdelen onderverdelen.
Voor docenten is een belangrijke vraag: dek ik hiermee het complete (sub)domein af? Dat moeten we bij de leerstof ook kunnen aangeven: een apart veld daarvoor?
Soms moeten we een combinatie van leerstof kunnen benoemen; ook om daarbij aan te kunnen geven dat deze de hele stof van een bepaald (sub)domein afdekt.
Per leerstofonderdeel:
- auteur(s)
- doelgroep
- voorkennis
- leerdoelen
- bijdrage aan exameneisen
- plaats in het programma (domeinen, subdomeinen)
Schema's in andere systemen
Wellicht kunnen we iets leren van de schema's die elders gebruikt worden voor het karakteriseren van lesmateriaal, bijvoorbeeld in Moodle of Canvas.