Project:Physical Computing/Donderdag 5 okt: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 4: | Regel 4: | ||
* Taken verdelen | * Taken verdelen | ||
* Volgende bijeenkomst | * Volgende bijeenkomst | ||
== Planning == | |||
[[Bestand:Planning.doc|miniatuur]] | |||
== Verslag == | == Verslag == |
Versie van 5 okt 2017 17:03
Agenda
- Planning t/m eind december
- Resultaten tot nu toe
- Taken verdelen
- Volgende bijeenkomst
Planning
Verslag
Wat zijn belangrijke concepten die in de hele module terugkomen?
- De werking en betrouwbaarheid van sensoren en actuatoren
- Je kunt fysische verschijnselen vaak op meerdere manieren meten. Denk aan hartslag meeting, de mate waarin een vat zich met vloeistof vult, afstand meten tot een object, branddetectie, bewegingdetectie, etc. Leerlingen moeten daarover kunnen redeneren, in termen van onder meer kwaliteit en betrouwbaarheid. Leerlingen zijn in staat om te redeneren over de betrouwbaarheid van een (deel)systeem, op basis van bijvoorbeeld informatie over de sensoren (datasheets) en/of testresultaten.
- Maatschappelijke aspecten van robotica, de huidige stand van zaken ten aanzien van physical computing en robotica.
- Ontwerpen
- Ook bij het ontwerpen van een systeem moet een leerling een onderbouwde keuze voor een oplossing en sensoren kunnen maken (niet gelijk voor de eerste-de-beste-keuze gaan).
- Leerlingen moeten in kleine stapjes, cyclisch kunnen werken
- Wat betekent tijd, wat is real-time? De leerling moet kunnen redeneren over de real-time-aspecten van een systeem in relatie tot functionaliteit en betrouwbaarheid. Daarnaast wordt tijd gebruikt als meeting om een benadering te krijgen van de toestand in een fysieke proces.
- Feedback-loops (hoe meet je de afstand die een robot heeft gereden, of de draaicirkel). Er is een heel vakgebied dat zich hiermee bezighoudt.
- De leerlingen kan de werking van een systeem beschrijven in een schema. We gaan gebruikmaken van een schema-techniek. Martin gaat op zoek naar een bruikbare schema-techniek.
Voor de eerste versie maken we gebruik van bestaande materialen en verwijzen we daarnaar. We willen wel graag dat het één geheel wordt, dus later moeten we dat meer integreren.
Sensoren in de leefwereld (sub-thema 1):
- GPS
- Gesture-sensor
- Gyroscoop
- Accelerometer
- Camera
- NFC
- Detectielussen
- Ultrasoon / afstandssensor
- Microfoon
- Kompas
Leen komt met een lijst van sensoren die relevant zijn voor sub-thema 2 en 3.
Volgende overleg is donderdag 26 oktober om 16.00 uur.